Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Du kan ha tusener av kroner liggende i skuffer og skap!

Annonse fra Roschberg Mynthandel AS

I smykkehaugen din hjemme kan det fort ligge noe verdifullt. - Folk blir som regel overrasket når de kommer til oss, sier Ryan Nichols.

For der du tror det kanskje bare ligger noe gamle smykker uten noen verdi, kan det gjemme seg en aldri så liten overraskelse. Det samme gjelder gamle mynter og sedler. Budskapet er klokkeklart fra butikksjefen hos Roschberg Mynthandel i Lillestrøm.

- Selv om du ikke tror det er verdt noe, så ta det med til oss og sjekk det ut. Det er flere som blir overrasket enn motsatt, sier Ryan Nichols.

60 000 kunne havnet på loppis

Akkurat dette opplevde en lokal kunde. Planen var å levere gamle mynter og smykker til et loppemarked. Heldigvis for vedkommende tok personen en tur innom mynthandelen - og endte med å få med seg hele 60 000 kroner!

- Mange vet ikke hvor mye gull er verdt! Nærmere halvparten av omsetningen vår kommer fra kjøp av gull og sølv, forklarer myntekspert Alexander Røer som har hatt en interesse for dette helt siden han startet å samle på gamle krigsmynter.

Mange vet ikke hvor mye gull er verdt!

Ryan Nichols i Roschberg Mynthandel

MYNTER: Trine Toft fra Lillestrøm tok med seg gamle mynter og fikk med seg en aldri så liten gevinst ut døren ... Her inspiserer Ryan Nichols myntene hun har med seg.

Fra tjue år til hundre

I tillegg til smykker og mynter i gull og sølv, tar de gjerne imot medaljer, frimerker og gamle postkort. Og trodde du det bare er eldre mennesker som leverer inn skatter fra skuffer og skap, kan Ryan bekrefte at de har jevnlig besøk fra folk helt nede i tjueårsalderen og opp til hundre.

- Vi opplever stort trykk fra folk i og rundt Lillestrøm, men det hender også at de kommer langveis fra. Vi har nylig hatt besøk fra Elverum og Charlottenberg. Det er tydeligvis mangel på slike forretninger, understreker den engasjerte butikksjefen.

Og lurer du på det største kjøpet myntforhandleren har gjort, så ligger det enn så lenge på 270 000 kroner. Ifølge Ryan var dette en arvet myntsamling i gull og sølv. Noen som fikk lyst til å dra på skattejakt i kveld?

EKTE ELLER FALSK MYNT? HØR KLANGEN SELV I VIDEOEN UNDER MED MYNTEKSPERT ALEXANDER RØER:

NOSTALGISKE SEDLER: Oda Fasting fra Lillestrøm fikk en god handel da hun tok med seg gamle tikrones sedler.
Redaksjonen i Varingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet