Mens mediebildet var dominert av koronanyheter, kom opplagstallene for små og store aviser i Norge. Varingen har økt med 219 abonnenter siden sist telling i høst.
- Det gjør oss oppriktig glade. Vi har jobbet hardt over flere år for å få en positiv trend. På denne tellingen har vi økt mer enn de fleste rundt oss, sett i forhold til størrelse. Dette viser nok en gang at grepet Varingen og de tidligere eierne våre, bygdas lag og foreninger, gjorde da avisa gikk inn i Amedia var helt riktig, sier ansvarlig redaktør og daglig leder Tor Hjelset.
To store saker som trakk lesere
Ikke bare har opplagstallet økt. Varingen øker med over fire prosent. I gamle Akershus fylke er det kun Akershus Amtstidende, en annen Amedia-avis, som prosentvis har økt mer. Det er den digitale lesningen som har økt. På papir mistet vi 46 abonnenter, men de heldigitale abonnentene mer enn veide opp for nedgangen.
- Vi hadde to store saker nesten samtidig som vakte mye interesse blant leserne i bygda; skredet på Li og valget, som for mange fikk et litt uventet utfall. Vi så svært tydelig utslag på dette på nettavisen vår. Man skulle kanskje tro at en slik boost ville gi et tilbakefall når både skredet og valget lå noen uker bak oss, men leserne ble værende. Det tar vi som et klapp på skulderen og en bekreftelse på at vi er en viktig nyhetsformidler i bygda, sier Hjelset.
Digitale rekorder denne uka
Den siste uken har likhetstrekk med situasjonen i september. Varingen har aldri hatt så mange digitale lesere som akkurat nå. I snitt var 2375 abonnenter daglig innom Varingen.no.
- Økningen på den digitale fronten vår har vært voldsom det siste året. Samtidig er det enkelt å se på opplagstall og digital lesning og se at vi har mye å gå på, sier Hjelset, og oppfordrer flere abonnenter til å ta i bruk den digitale plattformen.
- Det er der du får den daglige nyhetsoppdateringen.
- Ikke noe moro å se
Hverdagen og krisen i Nittedal og landet forøvrig er likevel mer dramatisk enn den som traff oss lokalt i september.
- Vi møter daglig mennesker som synes smitte, karantene og trusselen mot mennesker i risikosonen er vrient og ubehagelig. Bedrifter i bygda må permittere medarbeidere. Det virker videre inn på folks inntekter. Det er ikke noe moro å se. Alt dette må vi ta hensyn til, både med hvordan vi opptrer og hva vi skriver, sier Hjelset.
Helt spesielt nå er at Varingen.no får besøk av nesten nøyaktig like mange ikkeabonnenter som abonnenter. På de mest besøkte dagene var antallet lesere på nettavisen som ikke abonnerer markant høyere.
- For vår egen del virker situasjonen inn på annonseinntektene. Bedrifter som mister både kunder og inntekter vil naturligvis ikke annonsere. Det gjør at krisen rammer også oss økonomisk, sier Hjelset
Vekker engasjement
- Ikke desto mindre vekker situasjonen et stort engasjement i oss, og inspirerer oss til å ta ansvaret som kritiske nyhetsformidlere. Det er i situasjoner som denne vi skal vise hva vi har lokalavisene til. Like mye som bekymring og ubehag, ser vi folk som står opp og viser både engasjement og ansvar. Det ønsker vi å oppmuntre og være en del av, sier Hjelset.
For å inkludere samtlige innbyggere i dette, har Varingen siden forrige uke holdt en gratis lokal nyhetsoppdatering høyt på fronten vår, slik at alle skal ha et tilbud og tilgang på kritisk informasjon.
- Samtidig er det abonnentene våre, de som bidrar til at vi har en uavhengig nyhetsformidler i bygda, som får se hele det daglige nyhetsbildet som vi jobber hardt for å bringe ut til leserne våre.