Gå til sidens hovedinnhold

Varingen lukter på opplagsrekord: - Vi skal komme dit ved å være best i verden på én ting

I 2008 hadde Varingen et godkjent opplag på 6.020 . Ved nyttår var mediehuset oppe i 5.936 eksemplarer.

Det viser de siste tallene fra Mediebedriftenes Landsforening som ble lagt fram onsdag formiddag. Daglig leder og ansvarlig redaktør Tor Hjelset forteller at han har vært spent på utviklingen det siste halve året.

– Når vi nikker på 6.000 i opplag er vi tilbake på høyden. Det gjør oss glade, men også ivrige etter å fortsette den gode utviklingen. Vi er bare 84 eksemplarer fra all time high. Dit skal vi komme ved å være best i verden til å skrive om Nittedal, sier Hjelset.

Snuoperasjonen

I sine første seksti år var lokalavisen godt kjent med opplagsvekst. Opplaget steg jevnt og trutt opp til toppåret 2008.

– Flere år lå vi og vaket rundt et opplag på seks tusen. Så gikk det utforbakke. Lesingen av papiravisen falt, og vi strevde med å finne den digitale formen. For fire år siden havnet vi for første gang under fem tusen, men der snudde også trenden. Vi ble en del av Amedia. Det ga oss tilgang på et sterkt faglig miljø og noen viktige ressurser som hjalp oss med å få kontroll på innhold og digital lesing. Nå er vi ikke bare tilbake der vi var. Vi er rigget for fremtiden, sier Hjelset

Det siste året har opplaget steget med 260 eksemplarer, eller 4,6 prosent, og bare det siste halvåret er økningen på 158 eksemplarer.

– De nye verktøyene ga oss først og fremst direkte kunnskap, dag for dag, om hva leserne våre er interessert i å lese om. Vi har blant annet skjerpet rutinene ved store hendelser og ulykker. Skjer det noe dramatisk i kommunen, skal du kunne lese om det i Varingen. Vi har også sett at leserne våre vil lese historiene til sambygdingene sine. Vi prøver stadig å få fram menneskene i nyhetene. Her har vi fremdeles mye gå på og mye å formidle. Når vi holder den nye kunnskapen sammen med samfunnsoppdraget vårt har vi et godt utgangspunkt for å levere god lokalavis.

Mer enn spesielt år

Utsagnet «det har vært et spesielt år» har blitt like forutsigbart som regelmessigheten i koronaoppdateringene når det siste året skal oppsummeres. Nyhetsåret i Nittedal har vært spesielt på flere måter.

– Koronautviklingen er bare én av flere store saker. Den digitale lesingen vår nådde et absolutt toppunkt tidligere i år da Hakadal fikk nasjonal oppmerksomhet for mutantutbruddet og Nakstad skrøt av smittehåndteringen. I tillegg har vi med korrupsjonstiltalen mot ordføreren og drapet på Rotnes hatt noen store saker som har rystet lokalsamfunnet. Dette er saker som påkaller alvoret, men vi blir like fullt engasjert. Vår intensjon og visjon er å være best i verden på å dekke både smått og stort i akkurat Nittedal. Leserne får dømme hvorvidt vi har gjort jobben vår som lokalavis, men vi blir i alle fall glade når vi ser at opplagstallet når nye høyder, sier Hjelset

– Vi skal være der

Målsetningen til lokalavisen har allerede en stund vært opplagsrekord, kan Hjelset røpe. Han mener forutsetningene er der.

– Vi nærer en sterk tro på at den positive opplagsutviklingen fortsetter. Nittedal vokser. Kruttverket har blitt et stort og myldrende boligområde med en stor andel mennesker i etableringsfasen. Nye boligblokker skyter i været i sentrum. Dit kommer blant annet etablerte familier og par som flytter fra brukte boliger, der nye husstander igjen kan slå rot. Det betyr også at vi får flere sambygdinger, og da ønsker vi å være der og gi dem innsikt i lokalsamfunnet.

Ny abonnementstype ga opplagsvekst

Samlet hadde Amedia-avisene ved årsskiftet et opplag på 706.983 eksemplarer, en økning på 43.036 fra året før eller 6,5 prosent. +Alt-abonnementet er en av kildene til veksten. Ved å bli +Alt-abonnent i Varingen, kan du også få tilgang til 70 Amedia-aviser. Det er for eksempel aktuelt for tilflyttere fra andre landsdeler, som kan lese lokalavisa fra hjemstedet i tillegg til lokalavisa i Nittedal.

– Det har slått svært godt an og avdekket et behov mange har for nyheter fra andre aviser enn egen lokalavis, sier konserndirektør Pål Nedregotten, som er øverste ansvarlig for abonnement i Amedia.

Her er abonnementsutviklingen det siste året for noen andre aviser i vårt nærområde:

AvisOpplag 2020Opplag 2019Prosent endring

Romerikes Blad

33.07430.291+9,2
Budstikka22.39421.465+4,3

Østlandets Blad

10.86310.235+6,1

Akershus Amtstidende

8.5067.876+8,0
Hadeland7.5557.413+1,9

Indre Akershus Blad

7.2207.365-2,0
Eidsvold Ullensaker Blad6.5196.401+1,8
Varingen5.9365.676+4,6
Raumnes5.8715.604+4,8
Vestby Avis3.5813.398+5,4
Enebakk Avis2.6632.498+6,6
Ås Avis2.4902.344+6,2

Kommentarer til denne saken