
FIRE MILLIONER MER: Ombygging på Holumskogen skole koster over 10 millioner, mens det var budsjettert med en kostnad på drøyt seks millioner. Foto: Paul Kleiven
Les også
FIRE MILLIONER MER: Ombygging på Holumskogen skole koster over 10 millioner, mens det var budsjettert med en kostnad på drøyt seks millioner. Foto: Paul Kleiven
UTSLIPPSFRI: Nittedal har søkt Miljødirektoratet om 900.000 kroner i støtte for å få til en utslippsfri byggeplass når Slattumhallen skal bygges.
STÅPLASSER: Tilskuerne til Wolves innebandygutter må belage seg på å stå i Rotneshallen en tid til. Tribuneprosjektet utsettes og veies opp mot andre investeringer i kommunen. Foto: Lars Friestad
INDREFILET: Øyvind Moen i Betonmast (innfelt) har inngått avtale med Even Stovner om utvikling av Mo-området. Stovners eiendom er markert med skarp gult, mens delen det er gjort avtale om ligger innenfor den røde sirkelen.
STØRRE ENN KJENTE BYER: Nittedal har flere innbyggere enn kjente norske byer og spiser seg innpå stadig flere. Foto: Sigbjørn Høidalen
SIKRET FLERTALL: Ida Eliseussen fra Sp stemte sammen med Frp og Høyre, og sikret dermed flertall for Simon Kirkebys byggeprosjekt syd for Hakadal kirke. Foto: Sigbjørn Høidalen
RÅDMANNEN POSITIV: Rådmannen har innstilt overfor formannskapet at Nokab, her ved daglig leder Per Runar Furuseth (t.v.) og teknisk sjef Pål Gordon Nielsen, kan gå i gang med planene om bygging og utleie til kontorvirksomhet på Bjertnestangen. Foto: Sigbjørn Høidalen
MÅ VÆRE OPTIMISTISKE: Selve i dette vanskeligste året i dette millenniet, kanskje helt fra andre verdenskrig, har samfunnet gått videre og oppnådd gode resultater på flere områder. Foto: Privat
SPILLER BALLEN TILBAKE: Daglig leder Per Runar Furuseth (t.v.) og teknisk sjef Pål Gordon Nielsen i Nokab må gjøre noen justeringer på boligtomta på Bjertnestangen før saken kan komme til politisk behandling. Foto: Sigbjørn Høidalen
KOSTBART PROSJEKT: Kommunen har satt av drøyt 37 millioner i 2021 til arbeid med avløpsledningen fra Slattum til Rotnes. Foto: Dag Helland Pettersen
KLARE TIL BRUK: I høst har de gamle bruene på Sørli blitt byttet og oppgradert. Nå er de også klare for folk som vil ut i marka. Foto: Ulf Anders Dobloug / Nittedal IL Skigruppe
INSPILL: Fristen for å komme med innspill i saken er mandag 4. desember. Foto: Per Arne Olsen / Arkiv
FJERNET: Demningen ble tatt bort etter at grunneier ble gjort oppmerksom. Foto: Andreas Iveland
STRIDENS KJERNE: Veien er for smal etter dagens veinorm. Foto: Truls-Jarle Hansen
INNFLYTTE NITTEDØL: Prosjektsjef i Seltor, Jan-Ståle Henriksen sier det er morsomt å være med å bygge noe i bygda man bor i. Foto: Andreas Iveland
ADKOMSTVEIEN: Det er denne sidegrenen av Kjul Terrasse debatten dreier seg om. Det er rundt det hvite huset på toppen av bakken, Kjul Terrasse 26, det skal bygges fem nye boliger. Foto: Truls-Jarle Hansen
VÅTT: Her pumpes vann ut av det som skal bli undergang ved Elvetangen i Hakadal. Foto: Andreas Iveland
På Hadelands-tur: I forbindelse med statsbudsjettet var samferdselsminister Knut Arild Hareide på Hadeland. Bak står vegvesenets Per Kollstad, stortingsrepresentant Ketil Kjenseth og vegvesenets prosjektleder Odd Johansen. Foto: Haakon Kalvsjøhagen
TOTALSUMMEN AVGJØRENDE: Hvert enkelt markainngrep er i seg selv svært marginalt. Men summen over tid er ikke marginal. Så spørsmålet blir «når er nok nok?», skriver Anders Nermoen. Foto: privat
SISTE SALGSTRINN: Det gjenstår å selge ett rekkehus før alle boligene i Skolemestertunet er solgt. Foto: DNB Eiendom
FIRE ETASJER: Tegning av det planlagte terrassehuset med utviklingsdirektør Ellen Grønlund i Tronrud Eiendom AS innfelt. Foto: Tronrud Eiendom AS
VISTE FREM SKOLEBYGGET: Prosjektleder Bjørn Einar Andersen (t.v.) tok fungerende ordfører, Inge Solli (V) med på omvisning i det som skal bli den nye barneskolen på Elvetangen i Hakadal. Foto: Andreas Iveland
INNEKLEMT: Reguleringsplankart for utbyggingsprosjektet Bjørnholtlia med rød ring rundt hus som mister deler av tomta til gang- og sykkelvei.
UTBYGGING: Hvis alt går etter planen starter utbygging av både Rotneshagen og Nittedal stasjon i dette området i løpet av 2021. Foto: Andreas Iveland
VIL BEVARE MEST MULIG: Da Lars Eirik Madsen fikk høre at interesserte kunne melde seg og få tømmeret fra det gamle laftede huset i stasjonsveien slo han til. Han ønsker å sette det opp igjen og bevare mest mulig. Foto: Andreas Iveland
IKKE BEKYMRET: Innehaveren av Babis Pizza, Charalampos «Babis» Karampakalis, er ikke bekymret for at utvidelsen av Nittedal stasjon skal få konsekvenser for driften. Foto: Andreas Iveland
SLIK BLIR DET: Illustrasjonen viser hvordan leilighetene vil bli seende ut når prosjektet er ferdig. Totalt vil det komme 75 nye leiligheter på toppen av Mosenteret. Foto: Skisse: EVE-Images / DNB Eiendom
SKAL BORT: Om få uker skal det jevnes med jorda; den tidligere jakthytta og det gjennom mange år så staslige tømmerhuset Kringsjå i Stasjonsveien 63. Foto: Kari Tveøy
SNAUT: Da en annen bil parkerte ved siden av Audun Johnsrud, ble det utfordrende å åpne døren tilstrekkelig for å komme seg lett inn i bilen. Foto: Pia Charlotte Fredriksen
FRAMTIDIG BRANNSTASJON?: Den tidligere Møbellåve-tomta på Kjul var ett av stedene Nittedal Eiendom KF kunne vurdert som adresse for en framtidig ny brannstasjon i bygda. Foto: Knut Ingar Hjertaas
RETTESNOR: Med en byggveileder sier vi noe om hvordan vi ønsker at det skal bygges i kommunen, påpeker Anne Hilde Rækstad (H). Foto: privat
BURDE VÆRT EGEN SAK: Arnt Kristoffersen (H) kritiserte at hovedutvalget for miljø og samfunnsutvikling ikke fikk bedre mulighet til å diskutere vesentlige endringer i plan- og bygningsloven. Nå blir det opp til formannskapet å signalisere hva Nittedal kommune mener. Foto: Jan Fossen
IKKE BRUK, MEN FORBRUK: Det det handler om på Sagerud er ikke bruk, men forbruk av natur for å tilfredsstille idrettens krav, hevder MDGs Vidar Myhre.
STANDARDHEVING: Fra utbygginga i Skolebakken på Rotnes der en eiendom med et gammelt hus er i ferd med å bli til tre topp moderne boliger i øvre prissjikt. Foto: Sigbjørn Høidalen
IKKE I KONFLIKT: Oppgraderingen av Nittedal stasjon vil starte i april 2021, etter at Statens Vegvesen er ferdig med anleggsarbeidet på Vålerengatunnelen på E6 i Oslo. Med tanke på trafikken til og fra Oslo vil de to prosjektene ikke pågå samtidig. Foto: Liv Seiff/arkiv
HAR PLANER: Arealet bak Mekonomen på Mo som Ole Pynten (t.v.) og Jarle Kyllenstjerna vil gjøre om fra eng med løvetann til dekksenter. Foto: Sigbjørn Høidalen
SLÅR IKKE UT PÅ FOLKETALLET: Det bygges mye nytt i Nittedal, men folketallet ved påsketider var nesten identisk med antall nittedøler ved årsskiftet. Foto: Arkivfoto
IMOT UTBYGGING I MARKA: Alex Reitan synes ikke løyper, broer og parkeringsplasser bør komme foran dem som bor i naturen.
MANGLER: Harald Gundersen støtter Røyne og Dalelids kritikk om at det ikke tas nok hensyn til eksisterende bebyggelse på Rotnes. Her ved Branngata for eksempel foreslo beboere at det skulle anlegges en gang- og sykkelvei, men den har aldri kommet. Foto: Fossen, Jan
PRIORITERES IKKE: I en del byggesaker skal ikke utbygger selv bo på stedet, og dermed er ikke et godt naboforhold og helhetlig estetikk nødvendigvis det utbygger prioriterer, påpeker Vidar Myhre i MDG.
UANSVARLIG: Når H, Sp og MDG velger å tilsidesette bestemmelsene i reguleringsplaner, er det både ulovlig og ikke minst uansvarlig, mener hovedutvalgsleder Iren Beisvåg (Ap). Foto: Jan Fossen
BEDRE BARNEHAGEFORHOLD: – Vi trenger kapasitet i både nordre, midtre og søndre. La bedriftseiere selv ta stilling til overkapasiteten når den oppstår, skriver innsenderen.
TAR TID Å FYLLE OPP: Det bygges mye nytt i Nittedal om dagen, men det gjenspeiles ikke i folketallet. Foto: privat
NYE REKKEHUS: I-bygg AS har søkt rammetillatelse for å sette opp fem rekkehus med totalt 26 boenheter nederst i Kvernstua. Planlagt innflytting er andre halvår 20021. Foto: Illustrasjon: I-bygg AS
HALL OG STALL: – Stallplassene vil være utleid før det er ferdig bygd, sier Tommy Ihlen om planene for ny stall og ridehall ved gården på Mostua sør for Svartkruttveien. Foto: Knut Ingar Hjertaas
PLANLEGGER HØYT: Oxer Eiendom AS vil denne uken sende ut rammesøknad for to blokker med over 40 leiligheter i opp til seks etasjers høyde i møtepunktet jernbanelinja og Stasjonsveien. Undergangen til Tumyrhaugen blir til venstre på tegningen. Stasjonsveien i forkant. Foto: Tegning Arkitektfirmaet Helen & Hard AS
ahus feb 2020
GIGANTFELT SNART FERDIG: Kommunikasjonsrådgiver Siri Gjelsvik i Nittedal kommune. Foto: Liv Seiff
EPLEHAGEFORTETTING: De planlagte takterrassene i Skolemesterveien 6 er herlige og solrike, men kaster også skygge og kan brukes som utkikkspost for å studere naboen. Foto: Systemhus
MODERNE: Tom Andersen (61) og kona er om ikke lenge klare til å flytte inn i selvbygd funkishus på Likollen. Foto: Sigbjørn Høidalen
NY SNUPLASS: På nordsiden av Vargveien, i krysset til Rv. 4, er det anlagt en ny snuplass for busser. Dette er bunnen av en akebakke og målområde for Hakadal Grand Prix. Området vil bli tilbakestilt når krysset ved Elvetangen er ferdig. Foto: Privat/Martin Furmyr