Gå til sidens hovedinnhold

Tesla bekrefter kjempeutbygging: Romerike får tre nye ladestasjoner

Teslas offisielle Supercharger-kart viser 32 nye ladestasjoner. Eiere av Model S og Model X solgt før mai 2019 må oppgradere bilene sine før de kan bruke de nye laderne.

For abonnenter

Samtidig som Tesla åpner for at flere bilmerker kan lade på sine superladere bygger elbilprodusenten ut ladenettverket sitt med 32 nye hurtigladere i Norge.

Tesla bekreftet til Nettavisen at det er snakk om den nye generasjonen ladere, såkalt Supercharger V3, som har en makseffekt på 250 kW. På disse laderne deles heller ikke kapasiteten med en annen lader. Samtidig droppes Type 2-kontakt på superladerne til fordel for kun CCS-kontakt.

Det betyr at en lang rekke Model S og Model X solgt før mai 2019 ikke kan lade på stasjonene uten et besøk på verksted for en oppgradering. Oppgraderingen koster for tiden 3550 kroner inkludert et ladeadapter.

Adapteret er sertifisert for 142 kW, noe som betyr at Model S og Model X-eiere ikke vil oppleve de nye topphastighetene, men likevel få raskere lading enn dagens generasjon hurtigladere.

Test: Tesla Supercharger V3 knuser konkurrentene

Lading i byer

Fram til nå har ladestasjonene blitt satt opp mellom byer. Hensikten har vært at man skal kunne lade på veien til målet og så fullade hjemme. Nå endrer Tesla strategien i håp om å friste personer som ikke har mulighet ti lå lade hjemme.

Tesla understreker at det er en prøveordning:

– Vi utvider nå Supercharger-nettverket til noen bykjerner og urbane områder. City Supercharging-programmet er en prøveordning for å se om Supercharging kan være en del av løsningen som gjør det enklere å være elbileier i byene, opplyser pressesjef Even Sandvold Roland i en e-post.

40 plasser i Oslo sentrum

De første byene ut er Oslo, Bergen og Stavanger. Det kommer også stasjoner i Trysil og Røros.

I Oslo blir den nye stasjonen lagt til Sentrum P-hus på C. J. Hambros plass 1 og skal få rundt 40 ladeplasser, også disse med en kapasitet på opptil 250 kW.

Superchargerne skal etter planen stå klare innen utgangen av mars 2021.

Hva er den faktiske ladehastigheten?

Alle som har ladet en elbil vet at det er forskjell på hva laderen kan gi, bil kan motta og hva en i virkeligheten får.

Nettavisen har testet V3-laderen på Liertoppen utenfor Drammen med en Model 3 Performance.

Etter å ha kjørt batteriet ned til 1 prosent, parkerer vi på laderen – og det blir fort klart at disse laderne leverer helt andre hastigheter enn vi er vant til. Få en detaljert gjennomgang her.

Det er ingen tvil om at Teslas nye superladere foreløpig fullstendig gruser konkurrentene. 250 kW er hva Tesla markedsfører, og det er hva vi opplevde i praksis. Men: Den maksimale topphastigheten får du bare hvis du nesten er helt tom for strøm, og du har litt temperatur i batteriet.

Her kommer de nye Superchargerne

Liste over stasjonene som skal komme i 2021:

Sted:

Tid:

Gjøvik

2021 Q1

Molde

2021 Q1

Oslo Central - Sentrum P-hus

2021 Q1

Skaidi

2021 Q1

Skien

2021 Q1

Alta

2021 Q2

Arendal

2021 Q2

Brekkvasselv

2021 Q2

Hadeland

2021 Q2

Gudvangen

2021 Q2

Honningsvåg

2021 Q2

Karasjok

2021 Q2

Kautokeino

2021 Q2

Ørnes

2021 Q2

Reine

2021 Q2

Røros

2021 Q2

Søgne/Mandal

2021 Q2

Tønsberg/Sandefjord

2021 Q2

Åsane

2021 Q3

Kløfta

2021 Q3

Oslo East - Lørenskog

2021 Q3

Skedsmo

2021 Q3

Stavanger

2021 Q3

Trondheim

2021 Q3

Voss South

2021 Q3

Ålgård

2021 Q4

Bergen Central

2021 Q4

Bodø

2021 Q4

Fåvang

2021 Q4

Treungen

2021 Q4

Trysil

2021 Q4

Vinjeøra

2021 Q4

I 2020 ble det også åpnet en ladestasjon på Leira fem mil sør for Beitostølen. Dermed blir det enklere adgang til Jotumheimen for turglade elbilister.

Kommentarer til denne saken