Gå til sidens hovedinnhold

Strykerne feiret 40-årsjubileum med tangofest

Artikkelen er over 1 år gammel

Nittedal Strykeorkester feiret 40-årsjubileum med en gedigen tangofest søndag 8. mars. Nærmere 80 strykere var samlet på scenen i Storsalen i Flammen for å feire.

Strykeorkesteret er større enn noen gang, og stilte med nærmere 60 medlemmer. I tillegg var Romus kammerorkester, talentfulle ungdommer fra hele Romerike, med som gjester, samt en studentkvintett sponset av Dextra-stiftelsen.

Spesiell gjest

Atle Sponberg er en av de mest interessante norske fiolinistene i dag. Han har stor lidenskap for argentinsk tango, og var invitert som inspirator og solist. Dette var et meget vellykket grep. Strykeorkesteret hadde gjort et godt forarbeid, og med Atle Sponberg i front spilte de bedre enn noen gang. En hel konsert med bare tango kunne fort blitt ensformig, men ikke denne gangen.

Det var store og små ensembler, stykker med solist og stykker med alle deltakerne på scenen. Alle de kjente tangoen som «El choclo» og «La Cumparsita» sto på programmet. Astor Piazolla, tangoens mester, var godt representert med flere stykker, som «Libertango» framført av Romus og den mer ukjente, men nydelige «Chiquilin de Bachin».

Tangoens forløpere og mer moderne tangoer som «Blue Tango» av Leroy Anderson og den finske nasjonaltangoen «Satumaa» eller «Sagolandet» var også å høre.

Feiret med ny tango

I første avdeling var det jubilanten selv som sto i fokus. Alle samspillgruppene fikk skinne. Fra Gehørgruppa, som spilte den kjente «Can-can» i samspill med studentkvintetten og lærerne, til de eldste i Orkester 2 som framførte en «Zamba», en langsom, men rytmisk dans med røtter i Peru.

Atle Sponberg ble presentert med kveldens første stykke av Piazolla; «J'attends», en duett for fiolin og kontrabass framført i samspill med strykeorkesterets basslærer, Erlend Skei. Skei sto også bak kveldens nyeste verk: «Nittedaltango», skrevet spesielt til strykeorkesteret i anledning jubileet. Med Atle som solist, ledet Erlend selv den meget vellykkede urframføringen.

Inspirert av gjesten

I andre avdeling var det de eldre elevene og Atle Sponberg som var i sentrum. Med lun humor knyttet han stykkene sammen, og det var tydelig å høre at elevene lot seg inspirere. Sammen fanget de stykkenes stemning. Det eneste som manglet var et dansende par på scenen.

Høydepunktet kom med «Oblivion». Piazollas kanskje mest kjente stykke fikk en framføring som traff hjertet. Publikum satt som trollbundet. «Tango for to», som avsluttet det hele, sendte alle hjem i en løftet stemning - takknemlige for å ha opplevd det høye nivået og den musikalske gleden som elever, lærere og musikere fremviste på konserten.

Kommentarer til denne saken