Gå til sidens hovedinnhold

Spektakulære veianlegg: Spiralen i Drammen

I serien om bilens utvikling og påvirkning i Norge fra århundreskiftet, har turen kommet til det vi kan betegne som spektakulære veianlegg.

Vi behøver ikke reise så langt, for i Drammen har de «Spiralen», en heliksformet biltunnel på hele seks etasjer.

Tok åtte år å bygge

Hva var så ideen til et slikt prosjekt? Jo da, Drammen kommune skulle i starten på 1950-årene anlegge to nye gater i byen, og trengte stein. Store mengder stein.

Ved dagens innkjøring til Spiralen lå det den gang et skjemmende kommunalt steinbrudd, og det var byingeniør (som det het den gangen) Eivind Olsen som kom på ideen om å gjøre steinbruddet om til en attraksjon ved å sprenge en spiraltunnel innover og oppover i berget helt opp til toppen. Og vips, så fikk Drammen to nye gater og en stor turistattraksjon på kjøpet.

Spiralen ble offisielt åpnet av Kong Olav V til Drammen bys jubileum i 1961.

Ble en turistattraksjon

Spiralen ble faktisk kåret til verdens 6. flotteste tunnel av CNN Travel i 2016. I dag er den enda mer spektakulær, etter et stort oppgraderingsprosjekt som startet i 2019.

Siden åpningen i 1961 hadde den blitt oppgradert noe med fjellsikring, lys, bedre skilting og asfalt, men etter gjenåpningen i januar 2021 har tunnelen bl.a. fått ny fargerik lyssetting, ny asfalt, moderne sikringsanlegg og selveste Spiraltrollet med sin familie er endelig kommet på plass.

Etter å ha kjørt opp de seks og en halv rundene, hvor man kan bli litt svimmel, kommer man ut i dagslyset igjen på Spiraltoppen. Her har man tilgang på turterreng, flott utsikt over hele Drammen by med omegn og helt til Blefjell i vest med sine snøkledde topper sies det.

Ingeniørkunst

For ikke å gjøre dagbruddet større foreslo altså Olsen å ta ut steinmassene innover i fjellet.

Tunnelen ville ikke skjemme naturen mente han, men derimot gjøre det enklere for befolkningen å komme seg ut i marka. Musikk i manges ører tenker jeg.

Den ble bygget, snor seg sine 1.650 meter seks og en halv gang rundt sin egen akse rett opp. Med en radius på 35 meter, og en høydeforskjell på drøye 150 meter, tar det ikke så mange minuttene å kjøre opp til toppen heller.

Den ligger altså inne på «tunnel topp-ti-lista» i hele verden, så det er bare å ta seg en tur til Drammen. Det koster bare 35 kroner å ta turen opp, og det er det virkelig verdt!

Kommentarer til denne saken