«Kaffegruten, «det nye svarte gullet», er kjernen i virksomheten. Bedriften skaper nye verdier av kaffeavfall og bidrar til økt bevissthet og kunnskap om denne nesten ubrukte ressursen. De viser hva sirkulærøkonomi kan bety i praksis.»
Det skriver Innovasjon Norge i sin begrunnelse av årets vinner, Gruten AS, som de trekker fram som en pionérbedrift på sitt område.
De mener konseptet er et godt eksempel på mangfoldet i det urbane landbruket, og at de dermed også følger opp regjeringens nye nasjonale strategi for urbant landbruk.
– Det er både moro og stas å bli satt pris på for det vi driver med og holder på å utvikle, sier gründer og eier Siri Mittet.
Hun startet Gruten AS sommeren 2014. Da holdt hun på i noen år med lage såpe, skrubb og holdt kurs om gjenbruk av kaffegrut.
– Høsten 2018 etablerte vi Norges første urbane østerssoppfarm som holder til på Vollebekk. Vi dyrker i tidligere kjølecontainere, så det er litt utradisjonell landbruksvirksomhet for å si det sånn.
I 2019 ble ni tonn kaffeavfall gjort om til 1,6 tonn østerssopp.
Mittet sier de fikk vite i sommer at de var nominert, men at det ikke var noe hun gikk og tenkte så mye på.
– Jeg synes jo det er litt fortjent, for jeg er veldig engasjert i det jeg driver med.
Et godt forbilde og inspirator
Kandidatene til årets pris ble vurdert ut fra kriteriene økonomisk, sosial og miljømessig bærekraft og innovasjon.
Gründeren er godt synlig i bybildet når hun farter rundt i Oslo med en spesialbygd elsykkel kalt Hurtigruten for å samle inn kaffegrut, skriver Innovasjon Norge.
– Vinneren har fokus på bærekraft og utnytter markedsnærheten ved at de hele tiden ser etter nye muligheter og benytter seg av kortreiste ressurser. De er en positiv bidragsyter til lokalmiljøet, sier juryleder og regiondirektør i Innovasjon Norge for Oslo og Viken, Kristin Willoch Haugen.
Vil inspirere flere
Bedriftens produkter og tjenester selges til ulike kundesegmenter, direkte til privatkunder og lokale butikker. Soppen selges primært til restauranter.
– Vinneren er gjennom sin profilering og originale branding en viktig omdømmebygger og rekrutteringsarena for utnyttelse og gjenbruk av avfall på en forbilledlig måte, Willoch Haugen.
Mittet forteller at de har konkrete planer om å dyrke mer. De jobber nå med å finne et nytt sted for soppfarmer, hvor de kan utvide produksjonen med flere containere.
– Det er viktig at vi skaper engasjement og sprer entusiasme med det vi gjør. Vi håper å kunne inspirere enda flere mennesker lokalt og rundt om i Norge til selv å gjøre noe positivt for klima og miljø, avslutter hun.