Forleden dukket det opp en rød lapp på søppelkassa til Svein Kristoffersen på Hakadalsfeltet.
– NB! Fra neste uke får noen ny hentedag for mat- og restavfall inkludert plast. Dette vil også medføre nye hentedatoer fro papp, papir og kartong. Last ned appen MinRenovasjon eller se våre nettsider for fullstendig oversikt over dine hentedager, står det på lappen.
Brevgiro
Svein Kristoffersen (78) klarer seg godt uten både smarttelefon og internett. Til nå i alle fall.
Han viser fram en god gammeldags mobil. Til å ringe og sende meldinger med. Akkurat det han trenger. PC har han heller ikke.
– Jeg klarer meg fint jeg. Og regningene betaler jeg på brevgiro. De sier jo at det bare er folk født før krigen som bruker brevgiro, humrer han.
Og så dukket denne lappen opp.
Pålagt med PC?
– Jeg ringte dem med en gang og spurte om det nå var pålagt å ha en PC, sier han, med et smil i munnviken.
– Jeg spurte om jeg kunne få det på papir, men det hadde de ikke enda, sier han.
Å ha oversikt over hentedager er en dyd av nødvendighet. For når det er henting tar han dunkene ned innkjørselen og plasserer dem langs veien.
Betale ekstra
– Jeg synes ikke det er noe pent å ha dem stående der nede hele tiden. Jeg liker bedre å ha dem der oppe ved huset. Avfallet blir ikke henta hvis det ikke står ved veien. Da må du betale ekstra. De som henter skal maks gå fem meter fra vei.
– Men du betaler jo for å få avfallet hentet, da burde du jo vite når det skal skje?
– Ja. Det burde jeg.
Ikke den eneste
– Jeg får ikke lastet ned noen app på denne i alle fall, sier han og viser fram mobilen.
– Tror du det er mange som har det som deg?
– Det er det nok ikke, men jeg er nok ikke den eneste.
Avfallsdunken triller han bare ned hver tredje eller fjerde uke.
– Jeg bor aleine, fisker og spiser middag på Mortens kro. Da slipper jeg oppvask også.
Printversjon
– Hva skal han gjøre?
– Da kan han ringe oss, sier Synne Mugaas i Romerike Avfallsforedling IKS (Roaf).
– Vi har ikke ferdigtrykkede hentekalendere. Vi er jo opptatt av å ikke produsere avfall, derfor går vi bort fra en del papirprodukter. Kontakter han oss har vi mulighet til å lage en printversjon som vi kan sende til ham, sier hun.
Eldre mennesker
Hun understreker at de ønsker å tilrettelegge best mulig for at alle skal få informasjonen om hentedager.
– Nettdekningen i Norge er høy. Derfor har vi valgt å ha mest mulig informasjon digitalt, sier Mugaas.
– Vi har noe statistikk på hvor mange som har ringt oss i disse to ukene. Basert på det vi antar virker det som det er en del eldre mennesker. Da bekrefter vi hvilken dag som blir ny hentedag. Og vi kan bistå dem med å få tilgang til hele året hvis de ønsker det.