Hva skjer med Rv 4 og Gjøvikbanen?

Torsdag 15. november samles stortings- og lokalpolitikere, samt næringslivsledere til heldagsmøte i Flammen for å drøfte framtiden til Gjøvikbanen og riksvei 4.

Torsdag 15. november samles stortings- og lokalpolitikere, samt næringslivsledere til heldagsmøte i Flammen for å drøfte framtiden til Gjøvikbanen og riksvei 4. Foto:

Neste uke kommer det celebert besøk til Flammen. Samferdselstopper, ordførere og næringslivstopper samles i Nittedal en hel dag for å snakke om Gjøvikbanen og riksvei 4.

DEL

Konferansen tar til klokken ni og avsluttes ved 15-tiden. Dagen er torsdag 15. november og stedet er Storsalen i Flammen.

Blant temaene som skal belyses er om det er mulig å pendle til Oslo og samtidig ha et familieliv, om det er mulig å ha store bedrifter på nedre Romerike, Hadeland og i Gjøvik-regionen eller om riksvei 4 og Gjøvikbanen gjør dette nesten umulig.

Konferansen er gratis og åpen for alle som ønsker å vite hva som blir framtiden for både toget og veien som går gjennom hele Nittedal.

Gjøvikbanen og Rv 4 på dagsorden

Det interkommunale selskapet Stor-Oslo Nord som blant annet er sammensatt av representanter fra alle kommunene som riksvei 4 og Gjøvikbanen går igjennom, jobber for å korte ned reisetiden mellom Oslo og Gjøvik-regionen.


Stor-Oslo Nord og en rekke bedriftsledere, vil bruke torsdagens konferanse til å formidle et tydelig budskap når delegasjonen fra Stortingets Transportkomité kommer til Nittedal den 15. november. Stortingspolitikerne vil få høre om utfordringen ved å ligge langt fra markedet og om det er mulig å pendle til Oslo og samtidig ha et familieliv. NHO-Innlandet, Benteler Automotive, Ringnes Bryggerier og Norges Lastebileier Forbund vil bidra med kommentarer og innlegg.

Det blir paneldebatt der tilhørerne oppfordres til å komme med spørsmål og kommentarer om betydningen av riksveien 4 og Gjøvikbanen, og dette er stedet for å høre hva som er både regjeringens og opposisjonens vurderinger og prioriteringer. I tillegg vil Jernbanedirektoratet og Regionvegsjef forklare hva som er planen for Gjøvikbanen og riksvei 4 de neste årene.

Fakta:

Prosjektet Stor-Oslo Nord jobber for å korte ned reisetiden mellom Oslo og Gjøvikregionen. Stor-Oslo Nord ble startet sommeren 2012 av kommunene Gjøvik, Nittedal, Gran, Lunner, Østre Toten, Vestre Toten, Nordre Land og Søndre Land. Formålet med prosjektet er å korte ned reisetiden til og fra Oslo.

• Ny trasé og dobbeltspor på Gjøvikbanen mellom Oslo S og Roa.

• Firefelts motorvei fra Raufoss/Gjøvik til Mjøsbrua.

• Ny og forbedret Rv 4 mellom Nittedal og Oslo med ny Fossumdiagonal, og utbedret Fv22 - E6.

Et bredt partnernettverk støtter Stor-Oslo. Nord Bedriftsledere i kommunene er engasjerte og ønsker å delta aktivt i arbeidet for Rv 4 og Gjøvikbanen. Til nå har 27 viktige bedrifter signert partnerskap med Stor-Oslo Nord prosjektet.

Artikkeltags