Dette brevet fra lærere til elever hylles på Facebook

KARAKTERKORT: Dette brevet ble sendt med karakterkortet til elevene i 8. klasse ved Gran ungdomsskole.

KARAKTERKORT: Dette brevet ble sendt med karakterkortet til elevene i 8. klasse ved Gran ungdomsskole. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Karakterpresset kan føles overveldende for mang en elev. Det forsøker Gran ungdomsskole nå å dempe.

DEL

Fredag ettermiddag delte Håkon Sønneland brevet fra Gran ungdomsskole på Facebook. Etterpå har det antakelig dukket opp i de flestes nyhetsstrømmer: Det deles av foreldre, politikere, tidligere lærere og mange flere.

«Ungdomsskolen vår. Tommel opp.» er den korte meldingen fra Sønneland på Facebook.

Dette står det i brevet

Brevet ble gitt ut samtidig med 8.-klassingenes første karakterkort. Der står det blant annet:

«Disse karakterene viser ikke hvor utmerket og unik du er.

Disse karakterene viser ikke at du er en god venn eller at du er flink til å passe på dine søsken. De viser ikke at du danser med de kuleste bevegelsene eller at du sprer glede til dine omgivelser med ditt nydelige smil.

Karakterene viser ikke at du er omsorgsfull eller omtenksom eller at du hver dag gjør ditt aller beste.»

God holdning

Til avisen Hadeland utdyper Sønneland:

– Dette brevet sier noe om den gode holdningen til Gran ungdomsskole. Helt siden elevene startet i 8. klasse har det vært fokus på andre ting enn karakterene. Fra dag én har hovedfokus vært å bygge et godt miljø for læring.

– Viktigst at alle gjør så godt de kan

Dette er langt fra første gang brevet deles ut, forteller rektor Hege M. Blaker, og tror det er fjerde år det skjer.

Hensikten er å ta vekk fokuset på karakterene, og å fortelle at de bare sier noe om hva eleven har mestret faglig akkurat nå, forklarer Blaker.

– Ungdomsskolen handler om å øve seg og trene i fag helt til standpunkt settes på slutten av 10.-klasse for de fleste fag. Vi ønsket å si at karakterene ikke sier noe om hvor bra mennesker hver enkelt av elevene er. Vi ønsker fokus på at de er hjelpsomme, inkluderende, en god venn og andre kvaliteter som er viktig, men som ikke synes i karaktersettingen, sier Blaker og legger til:

– Gran ungdomsskole jobber hver dag med at hvis hver elev gjør så godt de kan, så er det det aller viktigste.

Fra Grimstad

Brevet gikk også viralt i sommer, etter at 8.-klassingene ved Grimstad ungdomsskole fikk det utdelt. Lærere der hadde søkt på internett, og fant et liknende brev de brukte som mal. Én av lærerne som var med på å utforme det, var Maria Taraldsen.

– Vi fant ut at dersom vi kunne holde en tale i hvert klasserom hvor vi snakket om dette og delte ut brevet før de fikk karakteren, var det kanskje dette de så først, sa hun til Fædrelandsvennen i sommer.

Om at brevet ble spredt på sosiale medier, sa hun:

– Jeg er litt målløs. Det var ikke hensikten med brevet. Det er likevel utrolig koselig at mange tenker at det er viktig, og ønsker å spre det.

– Mer fokus på dette

Også i Grimstad ble brevet kjent etter at en forelder delte det på Facebook.

Sønneland synes det er morsomt at brevet har spredt seg.

– Det er tydelig at disse holdningene settes pris på. Karakterene teller jo bare noe. De sier ingenting om hvor kreativ du er, hvor mye empati du har eller hvor godt menneske du er. Jeg tror det er bra med mer fokus på dette.

Artikkeltags