– Vi nærmer oss årets desidert mest travle uker i posten, og står klare til å hjelpe kundene våre med å sende og levere ut brev og pakker, sier Iren Torkamanipour, butikksjef i Coop Mega Hagan, i en pressemelding.
Black Friday og Black Week er høysesong for netthandel, med Black Friday den 23. november som den største netthandelsdagen.
– De fleste norske nettbutikker har i snitt ca. fire til seks virkedager på utlevering til kunde, og vi forventer stort trykk mot slutten av neste uke. Det fyller seg fort opp i hyllene, og vi merker godt endring fra år til år at folk handler stadig mer på internett, sier Torkamanipour.
I Coops butikker med Post i Butikk og PostNord regner man med at det i perioden fra Black Friday og frem mot jul vil bli levert ut 2,4 millioner pakker. Dette er en økning i pakkevolum på hele 30 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
– Vi vil gjerne få oppfordre kundene våre om å hente pakkene så snart man får hentelapp eller melding på mobilen om at pakken er ankommet butikken. Når pakkene hentes raskt, får vi bedre plass i hyllene. Da blir det lettere for oss å finne frem blant pakkene og vi kan gi bedre og mer effektiv service i juletrafikken som nå står for tur, sier Torkamanipour.
LES OGSÅ:
Black Friday på Mosenteret: Startet dagen med champis og shopping
Gode tips til deg som skal hente eller sende brev og pakker:
• Hent pakken så fort som mulig.
• Ha hentelapp eller hentekode klar når det er din tur.
• Husk legitimasjon om du skal hente en pakke som krever det.
• Ha pakkene klare dersom du skal sende. Kjøp gjerne adressekort på nett. Husk riktig adresse og å bruke god emballasje.
• Unngå rushtidene om morgenen og på ettermiddagen om du kan det.
• Vær blid i køen. Det smitter på de andre og gjør ventetiden kortere.
Kilde: Posten