Opplagsvekst for Varingen

RIKTIG VEI: Varingens deskledere, Truls-Jarle Hansen (t.h) og Sigbjørn Høidalen konstaterer med tilfredshet at opplaget øker. Bak skjermen journalist Anja Drangsholt og redaktør Jan Fossen.

RIKTIG VEI: Varingens deskledere, Truls-Jarle Hansen (t.h) og Sigbjørn Høidalen konstaterer med tilfredshet at opplaget øker. Bak skjermen journalist Anja Drangsholt og redaktør Jan Fossen.

Artikkelen er over 1 år gammel

Etter en periode med null-vekst, øker igjen Varingen opplaget.

DEL

Tidligere denne uken ble de offisielle opplagstallene for 2018 presentert.

Tallene viser at Varingen nå har 5.273 abonnenter, som er en vekst på 77 fra 2017.

– Bildet viser en nedgang i papiropplaget, men en desto bedre vekst digitalt. Vi gleder oss over opplagsveksten. Den forteller oss at vi gir leserne godt lokalstoff som mottas med interesse og oppleves relevant, sier ansvarlig redaktør Jan Fossen..

Det siste året har hele Nittedals lokalavis satset stadig mer på det digitale produktet.

– Vi jobber målrettet mot det digitale skiftet, men ser samtidig at vi må kjøre to løp. Fortsatt er det slik at mange av våre lesere foretrekker å bla i papiravisa. Slik vil det være i mange år framover, sier Fossen.

Redaktøren gleder seg over at den digitale satsingen gir resultater.

– Vi opplever at trafikken på varingen.no øker med syvmilssteg. Ved å bli digital abonnent, får du blant annet siste nytt fra Nittedal, direktesendinger på Varingen-TV og mye mer rett inn på mobiltelefonen, leserbrett eller PC/Mac` en. Stadig flere oppdager merinnholdet på varingen.no og bruker tjenestene aktivt. Bare i løpet av gårsdagens registrerte 14 nye lesere seg som aID-bruker på varingen.no. Siden nyttår har 3.646 nittedøler skaffet seg digital tilgang til vår lokale nettavis, opplyser redaktør Jan Fossen.

Det er Mediebedriftenes Landsforening (MBL) som legger fram tallene. Årets ferske opplagstall er basert på nytt regelverk: De digitale lesertallene har ny rapporteringsmetode, mens lesertall for papirutgavene måles på samme måte som før. Dette gjør at det kun er papirlesertallene som denne gangen er sammenlignbare med tidligere tall.

Den siste målingen fra MBL viser at Amedia-avisenes opplag økte med 34.071 eksemplarer det siste året. Det tilsvarer 6.4 prosent opplagsvekst.


Artikkeltags