Elbilsalget i Norge falt med 40 prosent i forrige måned.

FALL: Diverse Tesla-modeller ved utleveringssenteret på Lillestrøm. Merket trekker opp salget av elbiler. )Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix)

FALL: Diverse Tesla-modeller ved utleveringssenteret på Lillestrøm. Merket trekker opp salget av elbiler. )Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix)

Av

Nå krever Elbilforeningen nye tiltak.

DEL

(Nettavisen):– Dette er urovekkende at nesten 65 prosent av Norges befolkning fortsatt velger noe annet enn elbiler, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, til Nettavisen.

Elbilsalget i Norge falt kraftig i oktober. De nye tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at salget er ned 2.344 elbiler sammenliknet med september i år.

Til sammen var det solgt 3742 elbiler i oktober, et fall på elleville 40 prosent på en måned. Vær forberedt - det blir fortsatt buss-for-tog i minst ett år til

Ønsker større satsing

Salget er også kraftig ned i sammenlikning med samme måned i fjor. Der er salget ned 759 elbiler, tilsvarende 16,9 prosent, også det et kraftig fall.

– De lave salgstallene viser at vi trenger styrket elbilsatsing i Norge. Det bør Stortinget som nå behandler statsbudsjettet merke seg, sier Bu i en kommentar.

Andelen som kjøper elbiler er i tillegg nå på kun 35,7 prosent, det laveste på et halvt år.

– Vi ligger fortsatt et godt stykke bak vårt ønske om å nå 50 prosent elbilandel i 2019. Skal Norge nå målet om kun utslippsfritt nybilsalg i 2025, må vi virkelig trappe opp innsatsen, fortsetter Bu.

Tallene er de siste i en rekke svake tall fra elbilforhandlerne etter at den nye bomringen rundt Oslo ble innført i juni. Elbilsalget for både juli og august var skuffende.

Færre fordeler

Med den nye bomringen må også elbiler betale bompenger, selv om summen er langt lavere enn for diesel- og bensinbiler.

– Det er åpenbart at dette har innvirkning, sier Bu.

Det snakkes også om å frata elbilene en rekke andre fordeler, som gratis parkering.

Bu mener også et problem er at de som enklest kan kjøpe elbil allerede har gjort det. Skal elbilandelen økes, er man dermed overbevise mange som i utgangspunktet er mer skeptiske til å kjøpe elektrisk.

– Mange av de som bor i byene har allerede kjøpt det. Derimot er mange som ikke bor i de store byene mer skeptisk på grunn av at det er lengre avstander å kjøre. Her trenger vi flere ladestasjonene også i distriktene, sier hun.

Artikkeltags