Så kjapt får du p-bot på Gardermoen

Oppgitt: Ursula Henning Øyan mener Avinors parkeringsregime er for rigid (Foto: Beate Kvien).

Oppgitt: Ursula Henning Øyan mener Avinors parkeringsregime er for rigid (Foto: Beate Kvien).

Av

Ursula Henning Øyan fikk gebyr for ekspressparkeringen på Oslo lufthavn. Nå slakter hun Avinors kundebehandling.

DEL

Onsdag 6. desember skulle Ursula Hennig Øyan kjøre en venninne og hennes 2-årige datter til Gardermoen. Hun svingte inn på Kiss&fly og registrerte at det sto syv minutter på parkeringsskiltet.

– Jeg fant en parkeringsplass, tok ut barnevognen, fikk ut bagasjen, sa hadet og kjørte. Det tar tid å få et barn ut av barnesetet og stable ut bagasjen, men i mine øyne gikk det hele veldig fort, sier Øyan.

Ble fakturert

Torsdag dumpet det imidlertid ned en et parkeringsgebyr fra Onepark i postkassen pålydende 119 kroner.

– Der sto det at jeg hadde parkert på Oslo lufthavn over 7 minutter. Jeg syns var ganske rystende. Det har kostet meg 119 kroner å stå parkert 4,5 minutter for lenge. De kunne vært litt mer fleksible og kundevennlige. Man står jo ikke der lenger enn nødvendig.

Hun reagerer sterkt på måten de reisende blir møtt på Gardermoen.

– Kunne de ikke heller hatt vakter med vester med store smilefjes på som heller hjalp til med bagasjen, slik at folk bruker kortere tid og føler seg møtt på en god måte? undrer hun.

Ikke alle reiser med en liten laptopkoffert, poengterer hun.

— Har man med flere personer så tar det litt lenger tid enn syv minutter. Det er kundefiendtlig og det kaster et dårlig lys over flyplassen. Det burde vært lov å stå i minimum ti minutter, da hadde man hatt litt slingringsmonn.

– Er lenge nok

– Dette stedet er ment på av-og pålessing, og vi har fullgode alternativer hvis man tror man er nødt til å bruke mer tid, svarer Lasse André Vangstein, kommunikasjonsrådgiver i Avinor.

Han informerer om at de nylig valgte å øke grensen fra fem til syv minutter.

– Grensen er satt for å gi best mulig flyt foran terminalen og for å unngå køer. Dette var også i dialog med blant annet Handikapforbundet som mente at syv minutter er lenge nok for folk som har behov for rullestol eller annen bistand. Tidligere fikk man parkeringsbot ved overtredelse, nå får man istedet et parkeringsgebyr. Det er betydelig billigere enn å få bot.

Ved å taste inn registreringsnummeret på Avinors nettsider kan man sjekke om man har stått for lenge. Betaler man innen 48 timer slipper man fakturagebyr.

Til Øyans forslag om å heller ha vakter som er behjelpelige med bagasjen svarer han:

– Vi takker for tipset og dette skal jeg med glede ta videre til vår avdeling for passasjeropplevelser på Oslo lufthavn.

Kiss&Fly

  • Kiss & fly er forplassen forbeholdt reisende på OSL som skal bli sluppet av. Man kan stå 7 minutter gratis.
  • Hvis man parkerer over 7 minutter, må man betale en parkeringsavgift på kr. 70, - pr. påbegynte 20 minutter.
  • Denne avgiften kan man velge å betale på nett innen 48 timer. Ved fakturalevering vil et gebyr belastes.



Artikkeltags