Hvordan holde rusta unna bilen din? Her får du ekspertens råd

UTSATT: Bilens understell er utsatt for rustangrep særlig når understellsbehandlingen er gammel og slitt. Bremserør er spesielt utsatt, men også skivebremser, bærearmer og rustangrep i selve understeller som kan føre til rusthull i gulvet på bilen, viser Tom Heier hos Lunner Auto.

UTSATT: Bilens understell er utsatt for rustangrep særlig når understellsbehandlingen er gammel og slitt. Bremserør er spesielt utsatt, men også skivebremser, bærearmer og rustangrep i selve understeller som kan føre til rusthull i gulvet på bilen, viser Tom Heier hos Lunner Auto. Foto:

Av

Vegene våre saltes som aldri før. Det krever litt ekstra av oss som bileiere.

DEL

InnsendtDen norske vinteren er krevende for bilene våre. Særlig på saltede veger. Nye biler som selges i Norge er antirustbehandlet.

– Langt fra alle har god nok beskyttelse, forteller Tom Heier på Lunner Auto, som har holdt på med understellsbehandling av nye og brukte biler i mange år.

Utsatte steder

Heier viser oss en bil hvor rustangrepene flere steder begynner å bli såpass alvorlige at han bruker ord som «snart ødelagt» om bilen.

– Det er bremserørene som er spesielt utsatt, forteller han og peker opp under bakskjermen på bilen oppe på verkstedbukken.

– Det samme med bremseskivene, spesielt på bakhjulene, tilføyer han og råder oss til å gjøre noen kraftige oppbremsinger under sikre forhold i løpet av vinteren for å «slipe» skivene rene.

For å unngå rustskader i bærende konstruksjoner, gulv og kanaler på bilen anbefaler Heier en komplett understellsbehandling med tynnolje hulromsbehandling.

– Dette fordi rust på mange biler starter innenfra og oppdages ikke før man ser bobler i lakken. Da er det som regel blitt hull i f.eks. kanalene, og for sent med antirustbehandling, sier han og legger til at verditapet på bilen blir mindre med dokumentert god antirustbehandling.

RUST: Eksempler på rustangrep som ses oftere og oftere på til og med nyere biler, iflg. Tom Heier.

RUST: Eksempler på rustangrep som ses oftere og oftere på til og med nyere biler, iflg. Tom Heier. Foto:

Nødvendig, men betenkt

Den erfarne bilmannen råder bileierne til å spyle bremsene og bilen for øvrig godt under noen ganger i løpet av vinteren for å få bort saltet. De fleste understellsbehandlinger tåler slik vask, fortelle Heier, som ikke er noen vegsaltmotstander.

– Saltingen gjør vegene mer trafikksikre og med den trafikken vi har i dag ville det nok ikke vært mulig å ikke salte vintervegene våre, tror Heier samtidig som han er betenkt over økningen av saltbruken.

UTSATT: De ubeskyttede bremserørene til bakhjulene er spesielt utsatt for rustnagrep.

UTSATT: De ubeskyttede bremserørene til bakhjulene er spesielt utsatt for rustnagrep. Foto:

Artikkeltags