Alle morgentogene skal stoppe her

MANGE PASSASJERER: Det kan fort bli trangt om plassen på toget til byen om morgenen. Med ny togavgang herfra vil det bli lettere å få plass, tror direktør i NSB Gjøvikbanen AS, Erik Storhaug.

MANGE PASSASJERER: Det kan fort bli trangt om plassen på toget til byen om morgenen. Med ny togavgang herfra vil det bli lettere å få plass, tror direktør i NSB Gjøvikbanen AS, Erik Storhaug. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Det er trangt om saligheta fra Nittedal stasjon hver morgen. 11. desember blir det plass til fler.

DEL

Nittedal stasjon er den stasjonen det kommer på flest passasjerer på hele Gjøvikbanen. Å skaffe seg et ledig sete er ikke lett, påpeker passasjerene som reiser herfra. Det kan også bli svært trangt om plassen for de som må stå på noen av avgangene.

Men nå skal det bli bedre. Direktør i NSB Gjøvikbanen AS har en gladmelding til togpendlerne fra Nittedal.

Velkomment tilbud

– Fra mandag 11. desember så vil det siste toget som ikke stopper på Nittedal stasjon også stoppe her, sier Erik Storhaug. – Jeg er helt overbevist om at dette blir et velkomment tilbud for mange.

Toget det dreier seg om reiser fra Gjøvik klokka 0543 og som stopper i Oslo klokka 0744. Toget vil da stoppe på Nittedal cirka 0715.

Mellom fem og åtte på morgenen kan passasjerene her allerede velge mellom seks ulike avganger. 11. desember for de den syvende avgangen.

Kan ikke forsvare ikke-fullt tog

– Hvorfor gjør dere dette?

– Med de nye togene tenker jeg at vi ikke kan forsvare å ha et tog som ikke er fullt passere nittedal i den tyngste rushtiden, sier Storhaug.

– Og de som har kjøpt og betalt for togene, altså Samferdselsdepartementet, har nok en forventing om at vi utnytter dem best mulig. Vi har ikke blitt pålagt å gjøre det, men tenker at dette er en bra løsning.

VELKOMMENT: – Jeg er helt overbevist om at dette blir et velkomment tilbud for mange, sier direktør i NSB Gjøvikbanen AS, Erik Storhaug.

VELKOMMENT: – Jeg er helt overbevist om at dette blir et velkomment tilbud for mange, sier direktør i NSB Gjøvikbanen AS, Erik Storhaug. Foto:

Vant til hyppig frekvens

For i kundetilfredshetsmålingene er to steder man ønsker seg tog oftere.

– Det er i Nittedal, men også nord for Jaren, men der går det tog annenhver time. Nittedal har den høyeste frekvensen og det er de som ønsker enda høyere frekvens. Mange som har flyttet ut av sentrum til nittedal er vant til hyppig frekvens.

– Tror du dette gjør at flere tar toget fra Nittedal?

– Jeg håper jo det. Og at det kan avlaste togene på begge sider som er ganske fulle. Men med den utbyggingstakten det er i Nittedal tror jeg fort at dette her blir fullt også.

Ett tog igjen

Dermed er det bare ett tog igjen i rushtiden som ikke stopper på Nittedal stasjon.

– Foreløpig vil det være ett ut fra Oslo S klokka 1612 om ettermiddagen som ikke vil stoppe i Nittedal. Vi jobber med å se hvordan vi kan løse det, sier Storhaug.

– I denne første runden lar vi alle togene i morgenrushet stoppe på Nittedal stasjon. Det går noen flere tog på ettermiddagen – og dette toget er noe fullere enn morgenavgangen. Kanskje det ikke henger helt på greip at vi ikke tar det på ettermiddagen, men det blir i neste omgang. Nå gjør vi dette først.

Morgentogene:

- Fra før av går det følgende tog fra Nittedal stasjon til Oslo S

- L3 (fra Hakadal eller Jaren): 05:02, 06:25, 06:56, 07:34

- R30 fra Gjøvik: 06:02, 08:05

- Det ferske morgentoget kommer fra Gjøvik og vil stoppe ca 0715 på Nittedal stasjon og er i Oslo kl 0744.


Artikkeltags