Færre stopp med ekspressbussen

Av
DEL

LeserbrevRuter er enig med Stina Ravn og Anna Magnussen i at tilbudet med Nittedalsekspressen skal tilpasses reisebehovet til flertallet av nittedølingene, og være så effektivt og forutsigbart som mulig. Denne intensjonen ligger til grunn for tilpasningene som gjøres fra 30. juni, når nye busskontrakter på Romerike starter opp. Det blir flere avganger, færre stopp og tilnærmet lik reisetid som i dag.

26. november i fjor inviterte kommunen og Ruter til møte med innbyggerne om kollektivtilbudet i Nittedal, og vi fikk mange gode innspill ansikt til ansikt og på facebook. Flere kom med ønsket om å stoppe på Grorud, som er et viktig målpunkt for mange. Andre ønsket et mer oversiktlig stoppmønster for ekspressbussene, da mange synes det er forvirrende slik det er nå. Hyppigere avganger både i og utenfor rushtiden sto også på ønskelisten. Dette er innspill Ruter har tatt på alvor, og som tilbys fra den 30. juni når nytt rutetilbud trer i kraft. Det vil alltid være noen som ønsker det annerledes, men hensikten er å tilby et ruteopplegg som blir bedre for flertallet.

Samme stoppmønster

Dagens tilbud med Nittedalsekspressen har varierende stoppmønster for de ulike avgangene med linje 390E, og det har vi fått tilbakemeldinger om at er forvirrende. Nå får alle ekspressavgangene samme stoppmønster, med Hellerudhaugen som startpunkt. Ingen av bussene på linje 390E vil fra 30. juni stoppe på holdeplassene Bånkallstubben, Bånkallenga, Rommi, Sveiva og Romsåsfoten for påstigning. Det vil trolig redusere reisetiden noe. Holdeplassen Skillebekk skifter navn til Tokerudbekken, og her vil ekspressbussene fremdeles stoppe og ta opp folk.

Kun avstigning på Grorud og Aker sykehus

Som nevnt er det er en del nittedølinger som har ønsket at bussen skal stoppe på Grorud, hvor det er overgang til T-banen og flere bybusser. 390E stopper også i dag på Aker sykehus, så det er ikke nytt. På holdeplassene Grorudkrysset og Aker sykehus vil bussene kun stoppe for å slippe av passasjerer fra Nittedal. Stoppene blir dermed kortvarige, og det er ikke snakk om at bussen skal fylles opp med Oslofolk. Reisetiden med linje 390E til Oslo bussterminal blir omtrent som i dag, og det kan bli et par minutter å spare på at bussen får noen færre stopp. Kjøretiden mellom Aker sykehus og Carl Berners plass blir den samme.

Flere avganger

Linje 390E får to ekstra avganger, og det kjører ekspressbuss hvert 10. minutt i rushtiden. Linje 390 kjører fra Kongskog, og passasjerer som vil benytte ekspressbussen blir plukket opp på Åneby. Lokaltilbudet styrkes ved at det blir fem minutters frekvens i rush og 15. minutters frekvens på dagtid mellom Åneby og Dam med 390 og 390E. De holdeplassene som ekspressbussene ikke lenger vil stoppe ved, vil bli betjent av linje 390, som vil stoppe som i dag.

Med disse tilpasningene blir ekspresstilbudet det samme på alle avganger, og kjøretiden omtrent den samme. Tilpasningene er gjort for å etterkomme ønsker fra innbyggerne som Ruter har fått, og hensikten er gjøre det bedre for flertallet av de reisende fra Nittedal som benytter linje 390E.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags