Hvorfor er HIL så vanskelig mot myke trafikanter?

– Min viktigste grunn til å være kritisk til idrettslagets ekspansive planer for alpinsenteret, er først og fremst hensyn til trafikksikkerheten, skriver Per Bjørn Lotherington i sitt tilsvar til Petter Tveøy.

– Min viktigste grunn til å være kritisk til idrettslagets ekspansive planer for alpinsenteret, er først og fremst hensyn til trafikksikkerheten, skriver Per Bjørn Lotherington i sitt tilsvar til Petter Tveøy. Foto:

Av
DEL

LeserbrevI Varingen 30. august tar Petter Tveøy del i en debatt som visstnok har pågått på nett siden kommunestyret behandlet kommuneplanen mandagen samme uke. Utgangspunktet hans er den motstanden forslaget om umiddelbart å starte reguleringsarbeid for Varingskollen fikk fra deler av opposisjonen.

I overskriften stiller han det retoriske spørsmålet: Hvorfor være vanskelig mot Varingskollen?

Siden jeg er med i Døli Løvstad vel, og var med på årsmøtet i våres som fattet flere vedtak som han sikkert vil karakterisere som «vanskelige» mot Varingskollen, vil jeg stille motspørsmålet: Hvorfor er HIL, som eiere av Varingskollen, så vanskelige mot myke trafikanter?

Min viktigste grunn til å være kritisk til idrettslagets ekspansive planer for alpinsenteret, er først og fremst hensyn til trafikksikkerheten. Planene handler om utvidet aktivitetstilbud, sommer som vinter, overnattingstilbud og kanskje til og med flere boliger. Alt sammen vil medføre økt trafikk. Flere kunder og dermed økt trafikk, er hensikten og oppgis som avgjørende viktig for alpinsenterets fortsatte drift.

Jernbaneundergangen er en flaskehals som alle gående, også skolebarn på vei til og fra skolen, må gjennom. Vi som bruker den, kjemper med biler om den trange passasjen. Alle vet hvem som er den tapende part i en sånn kamp. Så lenge den trafikkfarlige undergangen ikke blir tryggere, er det vanskelig å forstå at noen kan ønske å legge opp til utbygging av noe slag som vil føre med seg økt trafikk både i anleggsperioder og i senterets åpningstider.

Om det kan ha noen som helst interesse, er jeg medlem i HIL og aktiv bruker av terreng og anlegg i Varingskollen sommer som vinter. Det vil jeg selvsagt gjerne fortsette med. Men om videre drift av anlegget forutsetter utbygging av overnattingssted og annen utvidelse som medfører økt trafikk, og planene ikke omfatter en utbedring av den trafikkfarlige atkomsten, er det vanskelig ikke å være skeptisk til de omfattende planene.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags