Pasientreiser er ikke til for oss pasienter i alle fall

Av
DEL

LeserbrevJeg hadde time hos Ahus klokken 11:00, men for sikkerhets skyld og klok av skade fra tidligere bestillinger, bestilte jeg taxi én time før fremmøte, til tross for at kjøreturen bare tar cirka 20 minutter. Taxien ble bestilt den 13. juni, og Pasientreiser bekreftet bestillingen samme dag.

Da dagen kom gjorde jeg meg klar for turen i god tid før avtalt henting klokken 10:00. Klokken 09:50 fikk jeg en SMS fra Pasientreiser med følgende melding: «Dette er en SMS fra pasientreiser. Vi har for tiden kapasitetsutfordringer, men vi jobber med å finne en ledig bil til deg. Det må dessverre påberegnes lengre ventetid. Vi beklager dette.»

Klokken 09:56 varslet jeg Ahus på telefon om at jeg muligens ville bli forsinket. Vi ble enige om at Ahus skulle ringe meg tilbake dersom det ikke ble mulig å vente lenger. Klokken 10:41 mottok jeg melding fra Ahus om at min time måtte kanselleres. Klokken 11:09 ble jeg oppringt fra Pasientreiser, som beklaget og innrømmet dårlig service.

Dagens hendelse kunne sikkert vært tilgitt, men dette er «en sykdom» vedrørende Pasientreiser. Fra 13. september til 6. desember i fjor deltok jeg på 26 treninger med fysioterapeuter i lokaler hos Døli pleie- og omsorgssenter i Hakadal, hvor jeg var innvilget drosje tur-retur. Reisene var forhåndsbestilt av fysioterapeutene allerede før første trening i september, men det hørte med til sjeldenheten at taxiene kom til avtalt tid. Noen ganger kom de opptil tre kvarter for tidlig om morgenen. Verre var det at vi noen ganger måtte vente mer enn to timer på hjemreisen.

Til sammenligning nevner jeg at ved bestiling av taxi med TT-kort, møter Norgestaxi Oslo AS alltid opp som avtalt. Det er således forunderlig at et «lokalt» taxiselskap (Nedre Romerike Taxi) har større vansker enn et Oslo-selskap. Dessverre er det sjåførene som får all kjeften.

Jeg har tidligere foreslått at Pasientreiser inngår avtale med et annet selskap, og jeg foreslår det samme igjen.

Avslutningsvis vil jeg gjerne få understreket at jeg selvsagt setter pris på ordningene med taxier.

Av Arne Georg Gylterud


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags