(Avisa Oslo) Med en nedgang på hele 28 prosent fra 2019, ser det ikke ut til at harryhandelen over svenskegrensen er like populær som før.

Ine Oftedahl, direktør for datatransformasjon i DNB, sier banken har sett på hvor mange som har trukket kortet sitt på dagstur over grensen, og hvor mye penger som er trukket.

– VI har kun sett på dagsturer, det vil si en dag i løpet av en uke. Dette gjelder ikke de som har vært i Sverige i flere dager, forklarer Oftedahl.

Tallenes tale er tydelig- vi er ikke lenger like opptatt av å reise til Sverige for å handle mat og alkohol.

– Svenskehandelen har hatt en seigere oppstart enn hva vi hadde ventet, bekrefter Oftedahl.

– Etter gjenåpningen trodde vi handelen raskt ville sprette opp igjen på 2019 nivå, men det har latt vente på seg. Ser vi på april, mai og juni 2022 så har antall dagsturer ligget 28 prosent under hva vi så i 2019.

Når vi først tar turen legger vi igjen større summer enn hva vi gjorde tidligere.

– Snittbeløpet per dagstur har økt fra 1550 kroner i 2019 til 1700 kroner i 2022 – i tråd med generell prisvekst. Så vi bruker litt mer når vi først tar turen over.

Omsetningen ligger 21 prosent under 2019. Ikke så rart når 28 prosent færre har vært på dagstur, legger Oftedahl til.

Dyrt drivstoff

Oftedahl tror det er flere årsaker til den nedadgående utviklingen.

– Det kan være fordi vi etter gjenåpningen har vært så opptatt av å spise ute at vi har nedprioritert det å reise til Sverige for å handle. I tillegg er kvoten på hva man kan ta med inn i landet er redusert, men først og frem tror vi det kommer av økningen i drivstoffprisen. En tur til Sverige er flere hundre kroner dyrere nå enn hva den var i 2019.

En annen årsak kan rett og slett være at pandemien har forandret handelsvanene våre.

– Det er meget mulig at de to siste årene og pandemien vi har vært gjennom har endret nordmenns handlevaner på sikt, sier Oftedahl.

Prisene har økt med over 2.000 kr i måneden: – Vi er bekymret