Den norske vinteren er krevende for bilene våre. Særlig på saltede veger. Nye biler som selges i Norge er antirustbehandlet.
– Langt fra alle har god nok beskyttelse, forteller Tom Heier på Lunner Auto, som har holdt på med understellsbehandling av nye og brukte biler i mange år.
Utsatte steder
Heier viser oss en bil hvor rustangrepene flere steder begynner å bli såpass alvorlige at han bruker ord som «snart ødelagt» om bilen.
– Det er bremserørene som er spesielt utsatt, forteller han og peker opp under bakskjermen på bilen oppe på verkstedbukken.
– Det samme med bremseskivene, spesielt på bakhjulene, tilføyer han og råder oss til å gjøre noen kraftige oppbremsinger under sikre forhold i løpet av vinteren for å «slipe» skivene rene.
For å unngå rustskader i bærende konstruksjoner, gulv og kanaler på bilen anbefaler Heier en komplett understellsbehandling med tynnolje hulromsbehandling.
– Dette fordi rust på mange biler starter innenfra og oppdages ikke før man ser bobler i lakken. Da er det som regel blitt hull i f.eks. kanalene, og for sent med antirustbehandling, sier han og legger til at verditapet på bilen blir mindre med dokumentert god antirustbehandling.
Nødvendig, men betenkt
Den erfarne bilmannen råder bileierne til å spyle bremsene og bilen for øvrig godt under noen ganger i løpet av vinteren for å få bort saltet. De fleste understellsbehandlinger tåler slik vask, fortelle Heier, som ikke er noen vegsaltmotstander.
– Saltingen gjør vegene mer trafikksikre og med den trafikken vi har i dag ville det nok ikke vært mulig å ikke salte vintervegene våre, tror Heier samtidig som han er betenkt over økningen av saltbruken.