66 elbiler har vært gjennom NAF og Motors rekkeviddetest både om sommeren og vinteren. NAF og Motor tester alle nye elbilmodeller som kommer til Norge både på sommerføre og i snø og kulde om vinteren. Testen gjennomføres av helt vanlige sjåfører på en typisk norsk kjøretur. Innstillingene i bilene er like og alle kjører i fartsgrensen.
Så langt har 66 elbiler vært gjennom testen både sommer og vinter. Den faktiske rekkevidden fra testene viser at kun fire biler klarer å kjøre over 500 kilometer i begge årstidene.
Kun om sommeren
Totalt har 24 av bilene som er testet i begge årstider, klart det om sommeren.
– Dette viser hvor viktig det er å få på plass en offisiell test av rekkevidden elbilene har om vinteren. 500 kilometer er en rekkevidde mange bilkjøpere ser etter. Mange av bilene klarer dette om sommeren, men om vinteren er det en annen historie, sier Sødal via en pressemelding.
Temperatur og føreforhold har mye å si for drivstofforbruket hos alle biler. Men det gir ekstra utslag på elbilene siden de har noen begrensninger i hvor langt de kan kjøre på en tank sammenlignet med bensin- og dieselbiler.
Kulde og nedbør er elbilens verste fiende. Dette fikk NAF og Motor erfare da sommerens elbiltest gikk av stabelen 1. og 2. juni.
– De to foregående årene hadde vi optimale forhold med 20 til 25 grader, sol og vindstille. I år var det regn store deler av rekkeviddetesten og kjølige temperaturer. Der nær sagt alle bilene gikk lenger enn det produsentene oppgir i 2020 og 2021, gikk bare et fåtall lenger i år, forklarer Sødal.
Mangelfull informasjon til bilkjøperne
NAF og Motor sine tester viser at elbilene presterer ulikt utfra vær og føreforhold. Den rekkevidden som står i salgspapirene er ikke nødvendigvis den din bil får, særlig om vinteren. Derfor har NAF tatt et initiativ gjennom sitt internasjonale nettverk for å få på plass en offisiell rekkeviddemåling i vintertemperaturer.
– Den offisielle rekkevidden på elbiler i dag er målt under optimale forhold i 23 varmegrader. Under norske forhold får man et helt annet resultat. Derfor er vi i gang med en prosess i EU for å få på plass en offisiell rekkeviddemåling, avslutter Nils Sødal.
Siden 2020 har NAF testet 84 elbiler, hvorav 66 har blitt testet både sommer og vinter.
Liste over biler som har gått over 500 kilometer både sommer og vinter i NAF og Motors tester:
- Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC Sommer: 596 km Vinter: 513 km
- BMW iX xDrive50 Sommer: 568,5 km Vinter: 503 km
- Tesla Model 3 Long Range AWD (2021-modell)Sommer: 654,9 km Vinter: 514,8 km
- Ford Mustang Mach-e Long Range RWD Sommer: 617,9 km Vinter: 502,5 km