Forundringens tid er ikke forbi

HOLDER IKKE: Det hjelper lite med flunkende nye skolebygg om du ikke har tilstrekkelig mange lærere i disse rommene, påpeker Høyres Ingvild B. Gleditsch.

HOLDER IKKE: Det hjelper lite med flunkende nye skolebygg om du ikke har tilstrekkelig mange lærere i disse rommene, påpeker Høyres Ingvild B. Gleditsch. Foto:

Av
DEL

MeningerForundringen var stor da lederne i flertallspartiene forsøker å virke belærende på Høyre om skolesaker i innlegget i Varingen 04.05.20. Såpass stor at vi kan lure på om Børrestuen fra Ap, Fossum fra Frp, Solli fra V, Westhrin fra SV og Nesheim fra KrF egentlig følger med i timen?

Høyre har i skrivende stund, ventet på svar i to og et halvt år på hvor de øremerkede midlene staten overførte til lærernormen egentlig er blitt av (leserbrev av 14.12.17)?

Det er en kjensgjerning at skolen i Nittedal er rammet av lærermangel. Eller for å si det mer forklarende: vi har for mange barn pr. lærer. Vi følger ikke loven. I desember 2017 (!) tok vi opp denne saken i et leserbrev i Varingen.

Vi har gang på gang hatt fokus på nittedalsskolen fra talerstolen i kommunestyresalen, spørsmålet er stilt igjen og igjen. Samme fokus har vi hatt på andre deler av nittedalsskolen, som f. eks. spesialundervisning, lærerdekning, digitalisering og godkjente lærere i undervisningsstillinger.

Så kan man sikkert stille seg spørsmål om hva den ene eller andre mente både nå og for en tid tilbake. Men, sikkert og visst er det at det hjelper lite med flunkende nye skolebygg om du ikke har tilstrekkelig mange lærere i disse rommene. Og da etter lærernormen, selvfølgelig. Det er ikke nødvendig å forklare eller utrede dette ytterligere, slik flertallspartiene ber om. Det er en kjent sak at vi mangler 12 lærerstillinger for å oppfylle lovens krav.

En annen ting er at det er lærere uten godkjenning som går i kontaktlærerstillinger i nittedalsskolen. Vi vet hva dette betyr, det betyr sparte penger. Kommer det frem i noen statistikk eller tas med i beregningen? Dette er penger man ikke bruker på nittedalsbarna. Hvor er de blitt av?

Når man så i koronatider opplever at elever ikke har tilbud ut over It`s learning (skolenes digitale program for elever og lærere) på over to uker – ja, da kan man lure på hva vi satser på? Det sitter altså elever rundt i bygdas hus og i leiligheter og etter hvert på skolen, uten pc eller programmer for undervisning, eksempelvis digitalundervisning. Det bør ikke komme brått på kommunen at vi lever i en digital tidsalder. Vi burde hatt programmene på plass før epidemien rammet oss og vi ble tatt på senga på grunn av manglende satsning.

Det som kanskje er mest overraskende fra belæringsartikkelen, er at Solli er medforfatter. Han er en av de som har svart ut disse sakene og angrepet Høyre for manglende bevilgninger i sitt budsjett i årevis. Altså, han har sittet på gjerdet som varaordfører eller konstituert ordfører i to og et halvt år og sett på at dette skjer.

Vi synes heller vi sammen skal satse på skole, sørge for at vi fyller klasserom, nye som gamle, med lærere! Vi ber også om at kommunen følger lærernormen. Vi har fått pengene.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags