JUBILEUM: I anledning 50-årsjubileet til Lillomarkas Venner, har det blitt gitt ut bok om det poppulære turområdet.

JUBILEUM: I anledning 50-årsjubileet til Lillomarkas Venner, har det blitt gitt ut bok om det poppulære turområdet. Foto:

Av

Lillomarkas Venner fyller 50 år i år, og har utgitt en flott bok for å feire sitt jubileum, skriver Hugo Parr.

DEL

Jubileet ble feiret med fest ved Isdammen 22. september. Boka er delt inn i 29 artikler/småkapitler, som er skrevet av 21 ulike forfattere. Boka er redigert av Magne Lindholm.

Omtrent halve Lillomarka ligger i Nittedal. Kommunegrensa går opp fra Snippen og videre opp litt syd for Lilloseter, og så sydøst videre til Gjelleråsen. Mange av oss nittedøler bruker Lillomarka både titt og ofte, inklusive undertegnede, som spiste lunsj på Sørskogen siste søndag i september. Høyeste punkt i Lillomarka er Brennberget, 441 moh. Lillomarka har mange flotte utsiktspunkter, i alle himmelretninger.

Boka har et stort mangfold av emner, som i sum belyser alt som Lillomarka har vært, og er nå. Her er for eksempel mye om kulturminner. Og om næringsvirksomhet, for eksempel om steinhugger-industrien, som lenge utvant grå syenitt, såkalt Grefsen-syenitt. Løvene foran Stortinget er laget med denne steinen. Her er mye historikk, for eksempel om uteliggerne som holdt til ulike steder i åsene opp fra Groruddalen. Og om motstandsfolk under 2. verdenskrig.

Boka har videre en komplett oversikt og historikk over alle de blåmerkete sommerstiene, og alle de rødmerkete vinterløypene. Og over de fire natur-reservatene: Lillomarka i syd (det største), Slattumsrøa i øst, Slåttemyra i nord, og Røverkollen i syd. Her er også en mengde fine bilder, både ferske, men også mange historiske svarthvitt-bilder langt bakover i tid. Her er også oversikter over sjeldne og truete plantearter i Lillomarka. Et eksempel er vannplanten flytegro, som lenge bare var kjent i Lillomarka på landsbasis. Denne planten pryder fanen til Rødtvedt skole.

Alt i alt er dette en meget komplett og interessant bok, som sterkt kan anbefales for alle som er glade i Lillomarka, og vil lære mer om den.

Artikkeltags