Gå til sidens hovedinnhold

Barokkmusikk i Hakadal kirke søndag

Kvartetten Biobarokk gjester Hakadal kirke kl 19 på søndag. De utforsker gjennom sine konserter hvordan musikklivet i Norge kunne ha foregått på 1700-tallet.

Ensemblet spiller folkelig barokkmusikk og folkemusikk fra Norge og andre land i Europa. Gruppa består av Lynetta Taylor Hansen som spiller traverso (tverrfløyte) og blokkfløyte, Kristin Janset som også trakterer blokkfløyte, Thomas Schoofs Melheim som spiller theorbe (basslutt) og barokkgitar og Roar Blåsmo-Falnes som spiller barokkcello.

Konserten i Hakadal har temaet «Barnemorderen - musikken, sykdommen og livet». Vi er nemlig ikke de første som blir rammet av smittsomme sykdommer og et samfunn i krise. På 1700-tallet herjet kopper-sykdom, og Norge ble rammet av hyppige og dødelige epidemier. Sykdommen førte imidlertid med seg viktige medisinske gjennombrudd som hadde stor betydning også for fremtiden.

– Dramatiske hendelser gjenspeiler seg ofte i musikken og kunsten. Presten og dikteren Johan Nordahl Brun skriver på slutten av 1700-tallet et dikt om sitt barnebarn, lille Johan. Søndagens konsert blir bundet sammen av en historie inspirert av dette diktet, om en bestefar og et barnebarn og hvordan koppene skal preger deres liv. Diktet indikerer en historie om liv og død, sorg, men også utvikling og håp for fremtiden, forteller Lynetta Taylor Hansen i Biobarokk.

– Musikken vi framfører ble mest sannsynlig spilt i Norge akkurat på denne tiden, og kanskje lytter vi til musikken på en annen måte når vi har denne historien i bakhodet? Det blir både lystig dansemusikk og rolige vuggesanger, barokke «hits» og staselige sonater av både ukjente spelemenn og kjente komponister som Bellmann, Purcell og Playford, forteller hun.

Kommentarer til denne saken