Sykkelritt laget gjørmeveier

GJØRMERITT: Slik så det ut i Nordslepen rett etter at rundt 130 syklister hadde syklet Hakadal Enduro.

GJØRMERITT: Slik så det ut i Nordslepen rett etter at rundt 130 syklister hadde syklet Hakadal Enduro. Foto:

Sykkelløpet ned Varingskollen tidligere i høst satte sine spor som ikke alle turgåerne i området ble like glade for.

DEL

– I Nordslepen, der det nylig var utbedret etter hogstmaskiner, var det en sammenhengende gjørmevei i fire meters bredde. Tidligere mosegrodde stier, særlig øvre del av Nordslepen, har mistet det myke og vakre moseteppet og er forvandlet til renner av gjørme, skrive turlos Ståle Pinslie i et klagebrev etter terrengsykkelrittet Hakadal Enduro i Varingskollen.

Rittet ble arrangert søndag 24. september, som det første i sitt slag her i bygda. Samme dag var Pinslie turleder for den i lang tid annonserte turen «Til seters i Hakadal», der turfølget gikk opp akkurat der syklistene kom i full fart ned.

Potensial for forbedring

– Sykling på stier har kommet for å bli, og enduro kan være et flott idrettstiltak for ungdom i alle aldre. Denne gangen ble det en uheldig kollisjon mellom to arrangementer, i tillegg til skadene i slepene som jeg har dokumentert med nærmere 100 bilder, sier Pinslie.

Han er ikke ute etter noe sykkelforbud, men mener at ting må forbedres.

– Vi ønsker dialog da områdene bør brukes av flest mulig og tilrettelegges slik at ikke turstiene går tapt som fotstier, sier Pinslie.

Han viser til at det var liten slitasje på flate partier uten vannsig og i gammelskog der rotsystemene er intakt. Verst var det i de bratte partiene i øvre deler og i tilknytning til nye og gamle hogstfelt. Han mener generelt at høsten er ei uheldig tid å arrangere sykkelritt i terrenget siden planter og trær har sluttet å trekke til seg vann og det derfor lettere blir problemer med erosjon. Årets ritt kom i tillegg etter et par uker med svært mye nedbør.

Unngår ny kollisjon

Stian T. Eilifsen var rittleder for Hakadal Enduro, og han er åpen for bedre samarbeid.

– Vi har brukt en del timer på å rette opp skadene, og vi har på lista at vi til neste år må gjøre tiltak i de mest gjørmete passasjene, for eksempel gjennom å legge steiner i bunnen, forteller Eilifsen.

– Vi har også allerede annonsert at Hakadal Enduro i 2018 blir arrangert helga 21. til 23. september, for å unngå at vi får en ny kollisjon med Nittedal Turlag., legger han til.

Totalt la Eilifsen og arrangørstaben ned nær 1.000 dugnadstimer for å tilrettelegg stier i forkant av rittet, blant annet gjennom å klopplegge tilførselsløypa fra Greveveien opp til toppen av Varingskollen.

Planlegger befaring

Friluftsorganisasjonen Frini er koblet på saka og har bedt kommunen redegjøre for hva den vil gjøre for å bringe kulturminner og merka stier tilbake i normal tilstand. Kommunen planlegger befaring med involverte parter i løpet av november, opplyser miljøvernrådgiver Guro Haug.

Hakadal Enduro fikk mye skryt fra deltakerne og fra Hakadal IL etter rittet. Slike arrangementer er nettopp det Varingskollen trenger for å utvikle seg som helårs arena, ble det sagt.

Ett argument for terrengsykling er også at for å opprettholde stier, så må stier brukes, akkurat som tidligere tiders slepekjøring av tømmer med hest ga oss Nordslepen og dess like. Men alt med måte.


Artikkeltags