Går så det griner

FORNØYD: Kulturhusleder Mariann Torsvik er så langt godt fornøyd med publikums oppslutning om forestillingene i Flammen.

FORNØYD: Kulturhusleder Mariann Torsvik er så langt godt fornøyd med publikums oppslutning om forestillingene i Flammen. Foto:

Etter åtte måneder går Flammen på smurte skinner, med tettpakket program i en god miks av importerte og lokale forestillinger.

DEL

Store, kjente stjerner drar oftest fulle hus, men også flere lokale produksjoner og forestillinger har god oppslutning. Høstens tre bautaer i så måte; "Fyr og flamme", Nittedalsrevyen og "Reisen til julestjernen", hører til sistnevnte. "Fyr og flamme" ble en suksess, og kulturhusleder Mariann Torsvik forteller at billetter til årets revy går unna.

Mye utsolgt

Flere av de turnerende artistene, både Ingrid Bjørnov og Di Derre, var utsolgt flere måneder før forestilling.

– Vamp på torsdag er også helt utsolgt, sier Mariann Torsvik, og legger til at billettsalget til Kari Bremnes' konsert i februar allerede er i gang.

I Flammens visjon heter det at 75-80 prosent av forestillingene skal være med lokale krefter. Resten av kapasiteten kan fylles med artister utenfra. Regelen om momskompensasjon setter også noen begrensninger for bruken av kommersielle artister.

Satser variert

Selv om mange av de "importerte" forestillingene har vært utsolgt, er det mer enn inntektene som styrer valg av artister.

– Det er selvsagt viktig å treffe med artister som trekker publikum, og det er ikke alle kjente artister som nødvendigvis gjør det. Vi prøver å tenke på hva som passer publikummet her, men vi kan også risikere å bomme iblant. Dessuten kan vi ikke bare tenke salg. Det er viktig å gi publikum forskjellige opplevelser. "To rustne herrer" (Ole Paus og Jonas Fjeld, red. anm.) og Vokalgruppen Pitsch er eksempler på smalere sjangere, som kanskje ikke trekker et like stort publikum, men vi må ha noen slike tilbud også, sier Torsvik.

Billett på nett

At mange av forestillingene har vært så godt besøkt, mener kulturhuslederen henger sammen med sesongprogrammet, som er distribuert til alle husstander i kommunen.

– Da kan folk se hva som kommer, og planlegge hva de vil gå på, sier Torsvik.

Hun tror at nittedølene først må bli vant med at det plutselig skjer så mye her, men berømmer samtidig publikum for å være flinke til å bruke nettet.

– Bortimot 80 prosent av billettsalget foregår via nett, og det er høyt sammenlignet med andre kulturhus, sier hun.

Foreløpig er ikke hele underholdningskabalen lagt for første halvår 2018, og Mariann Torsvik røper at de har sikret seg Bettans show 1. mars.

Artikkeltags