Slik unngår du problemer i vinterkulda

Å lade batteriet før vinteren kan spare deg for både utgifter og frustrasjon.

Å lade batteriet før vinteren kan spare deg for både utgifter og frustrasjon. Foto:

Av

Synes du bilbatteriet varer for kort? Kanskje er det vedlikeholdet som er for dårlig.

DEL

De fleste bileiere har opplevd startproblemer i vinterkulda. Ofte skyldes det slurv med vedlikehold av bilbatteriet.

– Starthjelp på grunn av et utladet eller dårlig batteri er vår klart største bergingsårsak. De fleste tenker nok ikke så mye på å lade bilbatteriet før det er for sent. Det sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

Han anbefaler at alle bileiere investerer i en hjemmelader. Den trenger ikke koste mye, men kan spare deg for mye frustrasjon når du har dårlig tid og bilen ikke starter fordi batteriet er flatt.

– Hvor ofte et slikt batteri må lades, avhenger av kjøremønsteret man har. Har du mye småkjøring i byen, er det bra å vedlikeholdslade ofte. Dessuten er det lurt å gjøre det før man skal ta en tur til fjells der bilen blir stående ute i kulda i flere dager sier Sødal til det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire.

Batterier til båt, MC, snøfreser, gressklipper og lignende bør også lades fra tid til annen, spesielt om de ikke skal brukes på en stund. Med dårlig vedlikehold risikerer du å måtte betale for å skifte dem ut oftere enn nødvendig.

– Første bud er å fullade batteriet før det settes til lagring. Selv om moderne batterier har liten selvutlading, bør du lade opp batteriet et par ganger i løpet av vinteren. Er spenningen under 12,4 volt må batteriet lades, sier Knut R. Svenningsen, daglig leder i Biltema Norge.

Hvis du helst vil slippe dette bryet, finnes det elektroniske – såkalt intelligente ladere som er koblet på hele tiden og vedlikeholdslader batteriet når det trengs.

Det er også viktig å rengjøre batteriet før det settes til lagring.

– Smuss og fuktighet kan føre til små strømlekkasjer, såkalt krypstrøm, som øker selvutladingen. Et rent batteri med rene poler reduserer faren for krypstrøm. Sett gjerne inn polskoene med batteripolfett, sier Svenningsen.

Batterier skal ikke lagres for kaldt, så du må unngå frost. Samtidig skal batteriet heller ikke ha det for varmt.

Ideell temperatur er ned mot null, men helst uten kuldegrader. Batteriet bør lagres tørt. Bilbatteriet trives best dersom bilen står parkert i garasjen om vinteren. (ANB)

Artikkeltags