Selg SAS snarest!

Den norske staten har lenge sagt den vil selge flyselskapet SAS. Nå er tiden inne, mener vår kommentator.

Den norske staten har lenge sagt den vil selge flyselskapet SAS. Nå er tiden inne, mener vår kommentator. Foto:

Den norske staten har lenge jobbet med å få solgt seg ut av flyselskapet SAS.

DEL

KOMMENTARDette er en prosess som fortsatt ikke er i havn. Daværende næringsminister Trond Giske (Ap) fikk allerede i 2011 fullmakt til å selge SAS-aksjene. Den rødgrønne regjeringen lyktes ikke, og dagens næringsminister Monica Mæland (H) har heller ikke klart å fullføre oppdraget.

– Utgangspunktet er at vi ikke har hastverk med å selge SAS. Vi skal gjøre ting fordi det er riktig, på vegne av fellesskapet. Det handler om rett pris til rett tid, sa Mæland i juli. Til tross for at det er bred politisk enighet i Norge om at den norske staten bør selge seg ut av SAS, har det altså gått over seks år siden de første signalene ble sendt til markedet. SAS har lenge slitt økonomisk, og da blir et salg av flyselskapet som å selge høns i regnvær.

Du kan også følge de daglige kommentarene på Twitter.

For 71 år siden slo Det Danske Luftfartsselkab, Det Norske Luftfartsselskap og Svensk Interkontinental Lufttrafik seg sammen til Scandinavian Airlines System. De tre skandinaviske landene har vært tungt inne på eiersiden og har i dag et samlet statlig eierskap på 42,9 prosent. Den norske staten eier 11,5 prosent av SAS.

Men nå er den statlige dominansen heldigvis i ferd med å bli vannet ut. Bakgrunnen er at SAS har et stort behov for å hente inn ny kapital til å modernisere en gammel flyflåte. Statene sier klokelig nei til å spytte inn mer penger, og dermed vil det statlige eierskapet automatisk bli redusert.

– Vi er positive til at selskapet ønsker å ha fleksibilitet til å kunne hente inn ny egenkapital for å styrke sin finansielle posisjon, men vi har vært klare på at selskapet vil være tjent med andre eiere enn den norske stat og ønsker derfor ikke å delta i en eventuell emisjon, sier næringsminister Monica Mæland i en uttalelse. Den norske staten sier altså ja, men vil ikke selv delta. Dette doble budskapet illustrerer godt hvorfor det haster for den norske staten å selge seg ut av SAS.

SAS har lenge slitt økonomisk, og da blir et salg av flyselskapet som å selge høns i regnvær.

Etter krigen var det klokt av de skandinaviske statene å samle kreftene og bygge opp SAS. Den gang var landingstillatelser og rettigheter i andre land basert på landenes størrelse. Men i dag er rammevilkårene annerledes. Nå er det nærmest fri internasjonal konkurranse mellom en rekke flyselskaper, basert på objektive kriterier. Dermed er det verken naturlig eller fornuftig at stater eier flyselskaper. 

SAS har lenge slitt økonomisk, men de siste regnskapstallene er en smule oppmuntrende. Resultatet er nesten doblet, og endte på drøyt 1,5 milliarder kroner i overskudd. På dette grunnlaget bør det være mulig for den norske regjeringen å få solgt SAS-aksjene til en brukbar pris. Her kan det bli en myk landing på en altfor lang salgsprosess.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags