Her er vinneren av matkrigen

Coop hadde en andel på 29,4 prosent, men samtidig den største økningen i omsetning.

Coop hadde en andel på 29,4 prosent, men samtidig den største økningen i omsetning. Foto:

Av

Coop økte mest i dagligvaremarkedet i fjor. Rema økte minst, viser nye tall.

DEL

Remas omsetning økte med 1,5 milliarder i fjor, viser nye tall fra analysebyrået Nielsen, som er ansvarlig for oversikten over markedet. Selv om 1,5 milliarder høres mye ut for folk flest, er likevel Rema den store taperen i dagligvaremarkedet i 2016, skriver Nettavisen.

Til sammenligning økte Norgesgruppens omsetning med 3,9 milliarder kroner, mens Coop hadde den største økningen, med 4 milliarder kroner.

– Vi har hatt kjempesuksess med Extra-konseptet. Det er kanskje den aller viktigste faktoren. For oss har denne butikkjeden vært et lokomotiv i 2016. Lavpris sammen med et bredt sortiment er det som treffer best i markedet, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop til Nettavisen.

Rema 1000 hadde i 2016 en markedsandel på 24,4 prosent. Coop hadde en andel på 29,4 prosent, mens Norgesgruppen hadde 42,3 prosent av markedet. Bunnpris hadde en markedsandel på 3,9 prosent.

Tallene viser at nordmenn handlet dagligvarer for 169,4 milliarder kroner i 2016. Året før ble handlekurvene fylt med varer for 164,3 milliarder kroner. (ANB-NTB)

Artikkeltags