Bompengesjokket: Nå pendler Anne Lise 3,2 mil på sykkel

I full fart: Anne Lise Lehne passerer bomringen hver dag, men slipper å betale. Alle foto: Tom Gustavsen

I full fart: Anne Lise Lehne passerer bomringen hver dag, men slipper å betale. Alle foto: Tom Gustavsen Foto:

Av

Da bomprisene gikk opp, lot Anne Lise Lehne (46) bilen stå. Nå sykler hun 3,2 mil fem ganger i uka mellom jobb og hjem, og det med stor optimisme.

DEL

– Jeg er positivt innstilt. Jeg har veldig lyst til å få rutinene inn, målet mitt er at jeg ikke skal tenke at nå skal jeg sykle, litt som når jeg setter meg inn i en bil, forteller Anne Lise Lehne.

På sensommeren bestemte Lehne seg for å helårspendle på el-sykkel i forbindelse med planene rundt Oslo pakke 3, og økningen i bompengetakstene.

– Jeg har tidligere syklet litt med vanlig sykkel også, men tenkte at jeg trenger en elsykkel for å gidde å sykle tur/retur hele uken hele året.

Elsykkel: Anne Lise Lehne investerte i elsykkel.

Elsykkel: Anne Lise Lehne investerte i elsykkel. Foto:

Bare 30 minutter ekstra

Avstanden fra hjemmet på Slattum til arbeidsplassen hos Vegdirektoratet med kontor på Bryn, er 1,6 mil hver vei. Lehne legger ikke skjul på at det kreves både vilje og logistikk for å få nye rutiner på plass.

– Istedenfor å sitte på rumpa i bilen blir det nå 16 mil med sykling og frisk luft hver uke. Det er miljøvennlig, jeg blir sprekere og får frisk luft hver dag. Samtidig er det økonomisk også, på sikt. Det tar faktisk bare 30 minutter ekstra hver dag i forhold til når jeg kjørte bil, forteller Lehne.

Fakta

  • 1. oktober steg prisene i bomringen. Det ble også innført en rushtidsavgift mellom klokken 06.30 og 09.00 og mellom 15.00 og 17.00. De nye takstene er fordelt inn etter miljøklasser og drivstofftyper.
  • Hensikten med å øke takstene er å få færre til å kjøre bil slik at målene om å redusere klimautslipp og øke luftkvaliteten kan nås.
  • Ifølge Fjellinjen har totaltrafikken i Oslo og Akershus gått ned med tre prosent, men at det ennå er for tidlig å konkludere med effektene av prishoppet i bomringen


Gode fasiliteter

Det har hjulpet at arbeidsgiver har lagt til rette for at de ansatte skal velge sykkelen til jobb, mener hun.

– De har gode fasiliteter som innendørs og låst sykkelparkering med egne ladestasjoner for el-sykler.

I tillegg er det verktøy, mulighet til å spyle sykkelen samt egne tørkerom og garderober.

– Det ville ikke gått dersom jeg ikke kunne ha sykkelen stående trygt, fått dusjet og fått tørre klær til returen hjem.

Kun sju prosent

Ifølge Syklistenes Landsforening lå andelen som sykler til jobb på sju prosent i 2016, mot 62 prosent bilister. Dette tror de at kan endres i tiden framover.


– Hvis myndighetene systematisk tilrettelegger for sykling, vil flere velge sykkel både til jobb og i andre sammenhenger, sier Roar Løkken, kommunikasjonssjef i foreningen.

LES: Slik reagerte bilistene på bompengeøkningen

Tilrettelegging avgjør

I tillegg er det viktig at arbeidsgiver tilrettelegger for sykling, blant annet ved å tilby trygg sykkelparkering og gode garderobeløsninger, mener han, og legger til:

– Vi trenger sammenhengende sykkelveinett og sykkelveier som blir holdt rene og ryddet. Dette er særlig viktig når det nå blir vinter og snø, og vil være avgjørende for helårssyklistene.

Anne Lises dagbok:

Slik gikk det de to første ukene

Hittil har jeg syklet i to uker, og kan melde at det koster meg både innsats og vilje. Jeg er i en innkjøringsfase nå for å finne mine nye rutiner og det er litt logistikk med planlegging av tøy til dagen etter, følge med på værmeldingen og pakke jobbtøy som ikke skal skrukke i sekken, sko også videre. Tøyet fra dagens økt skal tørkes/vaskes.

Sykkelen er perfekt på asfalt og for helårssykling og virker veldig bra til formålet mitt. Den første dagen jeg syklet var det mørkt og det regnet, jeg ble kald på fingrene. Jeg trenger å være noenlunde varm på fingrene for å kunne bremse, derfor ble det innkjøp av Gore-Tex – hansker. Nå skal jeg snart kjøpe varme polvotter som er myke og varme slik at jeg kan bruke fingrene godt på bremsene.

Begge ukene har jeg punktert. Første gangen var på Kalbakken. Glømmi Sport tok full service på sykkelen for å sjekke at det ikke var noe feil med dekket eller liknende. Den andre gangen jeg punkterte kjørte de faktisk fra Glømmi Sport og hentet meg ved Bånkallstubben med bil etter stengetid og fikset ny slange samt gikk over hele sykkelen på nytt. Begge gangene var syndebukkene metallstifter som hadde ligget på gang- og sykkelvegen et eller annet sted.

Selv om det var kjedelig for meg å punktere to ganger på to uker, så var det utrolig positivt å oppleve en sånn fantastisk bra service som Glømmi Sport viste. Før innkjøp av sykkel vurderte jeg å handle på nett da det var rimeligere, men jeg er veldig glad for at jeg handlet hos en lokal forhandler som gir rask service. Det er helt nødvendig for meg hvis sykkelen skal erstatte bil.

Syklingen går veldig fint på den første halvdelen av veien fra Slattum og til Kalbakken. Fra Kalbakken til Bryn er det mye trafikk, mange veg – og lyskryss, fotgjengerfelt, og utkjøringer som krysser gang- og sykkelveger og strekninger der både biler og sykler kjører.

Som syklist er jeg en myk trafikant. Hullete veger, glatte kumlokk, glatt løv i vegen, regn, is på vegen, mørke dager, punkteringer også videre, gjør at jeg som syklist kjenner meg ekstra utsatt. Det er fort gjort å skli. Jeg ønsker meg sammenhengende og trygge gang- og sykkelveger.

Jeg har allerede opplevd at biler fra industriområdet i Smalvollveien ikke har sett meg når de har rygget fort ut fra sitt parkeringsområde, en gang rygget en varebil fort over fortauet og kjørte nesten på meg der jeg syklet. Jeg har derfor valgt å gjøre meg ekstra synlig ved å bruke refleks trekk på sekken, reflekstrekk på hjelmen og jeg har festet ekstra reflekser på eikene foran på sykkelen.

Artikkeltags