Slik reagerte bilistene på bompengeøkningen

UNNGÅR RUSHEN: Mange velger å kjøre før rushtidsavgiften slår inn.

UNNGÅR RUSHEN: Mange velger å kjøre før rushtidsavgiften slår inn. Foto:

Færre velger bil til jobb. Det kan man se en måned etter at bompengene i Oslo økte. Nedgangen i morgentrafikken er på 4,5 prosent.

DEL

Tallene er hentet ut fra passeringer i bomstasjonene i Oslo og Bærum i hele oktober, og er sammenliknet med tall fra oktober 2016, skriver NRK Østlandssendingen.

Man ser også at folk i større grad velger å kjøre tidligere på morgenen, før den ekstra avgiften slår inn klokka 6:30.

Kjører tidligere

Fjellinjens tall viser at trafikken mellom 6 og 6:30 øker med 6,4%. I rushtiden minker tallet på passeringer med 5,3%.

Det koster nå 19 kroner mer for de som eier en bensinbil og må kjøre i rushtiden mellom 6:30 og 9.

For dieselbiler har prisen økt med 24 kroner i samme tidsrom. Bompengeøkningen er en del av Oslopakke 3. Avtalen sto byrådspartiene, Høyre, Venstre og KrF sammen om i Oslo bystyre. Stortinget vedtok det nye bompengeopplegget enstemmig.

Artikkeltags