Mange føler seg snytt etter boligkjøp

Det som kan virke som drømmeboligen kan bli et pengesluk.

Det som kan virke som drømmeboligen kan bli et pengesluk. Foto:

Av

Ni av ti takstmenn mener boligkjøpere har for høye forventninger til erstatning etter boligkjøp.

DEL

Det viser en ny undersøkelse blant medlemmene i NITO takst.

– Mange boligkjøpere blir skuffet over at de ikke får erstatning etter at de har oppdaget feil og skader på boligen. De har forsikring, men får ikke dekket kostnadene. Det sier Espen Fuglesang som er administrerende direktør i NITO Takst.

I undersøkelsen svarer 38 prosent av takstmennene at boligkjøpere svært ofte har for høye forventinger til erstatning, og 52 prosent svarer at boligkjøpere ofte har for høye forventninger.

– Dessverre er det ofte vanskelig å få erstatning. Det er ikke samsvar mellom de forventninger boligkjøperne har og den faktiske situasjonen. Det understreker bare hvor viktig det er at kjøper undersøker boligen grundig før man bestemmer seg. Her er det mange som slurver, sier Fuglesang.

Tilstandsrapport

Takstbransjen ønsker bedre og grundigere tilstandsrapporter.

– Det har imidlertid vært vanskelig i en situasjon der meglere ønsker lavest mulig pris på salgsprosessen for selger. Vi må jobbe videre for å sikre forbrukeren gjennom grundigere rapporter, sier Fuglesang til det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire.

Det er lett å la seg blende av styling og meglers markedsføring når man er på visning.

Thomas Bartholdsen, fagdirektør for bolig i Forbrukerrådet

Han anbefaler alle boligselgere å bruke en grundig tilstandsrapport. Da er det mindre fare for at feil og mangler fører til problemer i etterkant.

– Men det krever selvsagt at kjøper leser rapporten nøye, påpeker Espen Fuglesang.

– En vanlig årsak til boligtvister er at kjøper ikke har lest tilstandsrapporten godt nok, eller forstått konsekvensene av det de får opplyst. Og gjør man ikke det, har man en dårlig sak senere, uttaler Fuglesang.

Vanskelig juss

Det er to forhold som ofte utløser erstatning i en boligtvist. Det ene er feil eller uriktige opplysninger, det andre er at boligen er i betydelig dårligere stand enn det man kan forvente ut fra den informasjonen som er gitt. Ofte er begge forholdene gjeldende i en erstatningssak.

– Rettspraksis tilsier at kostnadene på skadene må være minimum fem prosent av salgssummen, men på dette området finnes det ingen fasit. Jussen her er komplisert. Det er ikke som å kjøpe en ny bil eller andre produkter der regelverket er enklere, sier Fuglesang.

Han mener en forsikring kan gi en falsk trygghet for både selger og kjøper.

– Forsikringsselskapene gjør hva de kan for å hindre utbetalinger. Ofte blir det en lang og dyr prosess som ikke nødvendigvis går i boligkjøpers favør. Fordi ingen saker er like, er det vanskelig å lene seg på rettspraksis, sier han.

Vær grundig

Thomas Bartholdsen i Forbrukerrådet anbefaler boligkjøpere å klage så raskt som mulig hvis de oppdager feil eller skader.

Saken fortsetter under bildet.

Thomas Bartholdsen er fagdirektør for bolig i Forbrukerrådet.

Thomas Bartholdsen er fagdirektør for bolig i Forbrukerrådet. Foto:

– Mange boligkjøpere forteller om tunge prosesser for å få bistand fra egen boligkjøperforsikring eller erstatning fra eierskifteforsikringen. Man bør ikke la seg avfeie med dårlig begrunnede avslag hvis man oppdager feil, men sjekke nøye ut hvilke rettigheter man har, sier han.

Samtidig er det viktig at man går grundig til verks før man kjøper.

– Det er lett å la seg blende av styling og meglers markedsføring når man er på visning. Man bør i stedet lese all informasjon om boligen med kritisk blikk, og be om skriftlig svar fra megler på tvetydigheter og uklare opplysninger som kan være et hint om feil og skader. Det beste er at boligen man kjøper er i samsvar med de forventningene man har, da kan man unngå ubehageligheter og uventede utgifter i ettertid, uttaler Bartholdsen. (ANB)

Artikkeltags